Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har haft min V70 2.4D i knappt en vecka nu och tankade när mätaren stod på 1/4 och fick då i ca 40 liter. Jag hade förväntat mig att få i åtminstone 50 liter då tanken ju rymmer 70 liter, 3/4 av 70 liter är ju 52.5 liter.

Är det normalt med så pass stor marginal i tankmätaren?
hasse65 skrev:Jag har haft min V70 2.4D i knappt en vecka nu och tankade när mätaren stod på 1/4 och fick då i ca 40 liter. Jag hade förväntat mig att få i åtminstone 50 liter då tanken ju rymmer 70 liter, 3/4 av 70 liter är ju 52.5 liter.

Är det normalt med så pass stor marginal i tankmätaren?
Hur mycket bränsle får du i när mätaren står på rött?
Då bör det vara ca 10 liter kvar eller ca tio mils körsträcka beroende på om mätaren tar hänsyn till nuvarande förbrukning.
Jag fick "bara i" 65 liter efter att ha kört någon mil när mätaren inte visade något alls :???:
Det känns lite tråkigt efter att ha haft en man kunnat lita helt och hållet på tidigare (-03 V70 2,4 140Hk)
Hade samma fel, tog upp det på första servicen och det var ett ganska vanligt fel; bränslearmaturen med mätaren sitter lite snett. Den har en markering och min var ca 1 cm ifrån den och det visade som din att tanken var tom men jag hade 10 liter kvar i tanken.
Steff 99 skrev: Hur mycket bränsle får du i när mätaren står på rött?
Då bör det vara ca 10 liter kvar eller ca tio mils körsträcka beroende på om mätaren tar hänsyn till nuvarande förbrukning.
Min mätare har inget rött, den ser ut så här
Bild

När den var på 25% så gick det i ca 40 liter i en tank som ska rymma 70 liter, alltså ca 30 liter kvar. Det är väl bra att marginalen är åt det hållet, men tycker det var väl mycket?
Har också irriterat mig på att bränslemätare och färddator visar på tok för lite bränsle kvar resp. för få km kvar till tom tank. På min V70 MY10, som är en D5, ger det extra problem, eftersom funktionen som hindrar start av dieselvärmaren vid låg bränslenivå följer med och också drabbas. Så jag blir tvungen att åka och tanka alldeles för tidigt för att vara säker på att dieselvärmaren startar också. Är det något som kan justeras?
sorsj skrev:Har också irriterat mig på att bränslemätare och färddator visar på tok för lite bränsle kvar resp. för få km kvar till tom tank. På min V70 MY10, som är en D5, ger det extra problem, eftersom funktionen som hindrar start av dieselvärmaren vid låg bränslenivå följer med och också drabbas. Så jag blir tvungen att åka och tanka alldeles för tidigt för att vara säker på att dieselvärmaren startar också. Är det något som kan justeras?
Dock känns det lite coolt att man får en varning att värmaren inte kommer att lira pga för låg bränslenivå :D
[quote="AndersP"][quote="sorsj"]Har också irriterat mig på att bränslemätare och färddator visar på tok för lite bränsle kvar resp. för få km kvar till tom tank. På min V70 MY10, som är en D5, ger det extra problem, eftersom funktionen som hindrar start av dieselvärmaren vid låg bränslenivå följer med och också drabbas. Så jag blir tvungen att åka och tanka alldeles för tidigt för att vara säker på att dieselvärmaren startar också. Är det något som kan justeras?[/quote]

Dock känns det lite coolt att man får en varning att värmaren inte kommer att lira pga för låg bränslenivå :D[/quote]
Så borde det vara, men det stämmer bara om bränslemätarens/färddatorns varning för låg bränslenivå finns redan när man programmerar dieselvärmarstarten, Om bränslenivån sjunker för mycket efter det (lätt hänt t.ex. om man kör en sträcka efter det att man programmerat värmarstarten) så ser allt normalt ut när man lämnar bilen, men när man sen ska hämta den så får man veta att värmaren inte startat på grund av för litet bränsle.
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]