På
http://www.haldex.se ligger det my bra info for teknofreakene blant oss:
Hvis jeg forstår informasjonen korrekt er det stor forskjell mellom Haldex gen IV og gen I-II-III. Alle de tidligere versjonene ser ut til å basere seg på fysisk hastighetsforskjell på akslingene for å være istand til å aktivere Haldex kobling og derigjennom gi AWD. Dette tok selfølgelig tid.
Haldex gen I-V har en egen elektrisk pumpe som lager hydraulisk trykk så snart tenningen settes på, og sammen med en rask ventil er den nå istand til å koble seg inn og ut på noen få millisekunder (60 msekunder). I tillegg er den koblet til CAN bussen i bilen og benytter tilgjengelig informasjon som hjulhastighet, motorkraft, rattutslag ABS og EPS-signal til å avgjøre hvor mye kraft som skal overføres til bakhjulet. Husker jeg ikke feil så utvikler Haldex dette for å tilfredstille Landrovers absolutte krav om å kunne tillby 100% AWD ("låst" senter "diff.") fra start, men jeg trodde faktisk dette var tilgjengelig fra gen III - noen som kan korrigere meg?
Alt dette åpner selvfølgelig også for tuning av Haldex systemet - man kunne tenke seg et mer aggresivt oppsett for vanskelige forhold med mye snø.
Selvom Haldex gen IV er bra så er det jo ingen tvil om at XWD systemet med en ekstra Haldex kobling som fungerer som differensialbrems på bakakslingen er bedre løsning som faktisk sikrer drift på tre hjul og ikke bare to slik (hvis man ser bort fra antispinn løsningen som benytter bremsene)
