Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Henry_Fågeljazz skrev:Har XC70 2010 D5 AWD samma version av Haldex som motsvarande vagn 2008?

Undrar

Henry
Nej, från MY09 är det gen 4. I MY08 satt det gen 3.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tycker haldex har varit snabb sedan 2006 på V70 AWD.

Provade flera ggr på min -06a, körde man ut på grus, stannade och lade i ettan och dutta upp kopplingen en millisekund och gick ut och tittade efter få var det 4 st små rivmärken i gruset av handflatestorlek, exkakt lika stora vid varje däck.

Det gick inte alls att detektera något hjulspinn innan bakhjulen kopplades in. Enligt specen skulle det var "Instant Tracktion" från -06 samtidigt som man släppte D5 185 hk enligt min säljare på Volvo, på -05an däremot behövdes en del av ett hjulvarv innan haldex låste.
av Røilern
http://www.haldex.se ligger det my bra info for teknofreakene blant oss:

Hvis jeg forstår informasjonen korrekt er det stor forskjell mellom Haldex gen IV og gen I-II-III. Alle de tidligere versjonene ser ut til å basere seg på fysisk hastighetsforskjell på akslingene for å være istand til å aktivere Haldex kobling og derigjennom gi AWD. Dette tok selfølgelig tid.

Haldex gen I-V har en egen elektrisk pumpe som lager hydraulisk trykk så snart tenningen settes på, og sammen med en rask ventil er den nå istand til å koble seg inn og ut på noen få millisekunder (60 msekunder). I tillegg er den koblet til CAN bussen i bilen og benytter tilgjengelig informasjon som hjulhastighet, motorkraft, rattutslag ABS og EPS-signal til å avgjøre hvor mye kraft som skal overføres til bakhjulet. Husker jeg ikke feil så utvikler Haldex dette for å tilfredstille Landrovers absolutte krav om å kunne tillby 100% AWD ("låst" senter "diff.") fra start, men jeg trodde faktisk dette var tilgjengelig fra gen III - noen som kan korrigere meg?

Alt dette åpner selvfølgelig også for tuning av Haldex systemet - man kunne tenke seg et mer aggresivt oppsett for vanskelige forhold med mye snø.

Selvom Haldex gen IV er bra så er det jo ingen tvil om at XWD systemet med en ekstra Haldex kobling som fungerer som differensialbrems på bakakslingen er bedre løsning som faktisk sikrer drift på tre hjul og ikke bare to slik (hvis man ser bort fra antispinn løsningen som benytter bremsene)

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av poseidon
VolvoB20 skrev:Tycker haldex har varit snabb sedan 2006 på V70 AWD.

Provade flera ggr på min -06a, körde man ut på grus, stannade och lade i ettan och dutta upp kopplingen en millisekund och gick ut och tittade efter få var det 4 st små rivmärken i gruset av handflatestorlek, exkakt lika stora vid varje däck.

Det gick inte alls att detektera något hjulspinn innan bakhjulen kopplades in. Enligt specen skulle det var "Instant Tracktion" från -06 samtidigt som man släppte D5 185 hk enligt min säljare på Volvo, på -05an däremot behövdes en del av ett hjulvarv innan haldex låste.
Skillnaden är väl om du inte har grepp på 3 hjul eller 4. Om alla har samma underlag så är de säkert ganska lika.

Kväveoxider är inga "partiklar"[…]

Har just dessa hybrider annan AC än andra v60[…]

Jag hittade på ett Amerikanskt forum en med […]

Trasig Renault Scenic

Otroligt inspirerande och intressant läsning.[…]