Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Funk skrev:Många software uppdateringar (trim) klarar uppdateringar från tillverkarna. Laddar man original innan service och trimmet inte fungerar efteråt så uppdateras mjukvaran så den passar den nya..

/Thomas
Nu antar jag att du pratar om PPC, där är det ju hur smidigt som helst att skeppa in original innan verkstadsbesöket.
Byte av chip i styrenheten däremot är väl fortfarande permanent och inte kompatibelt med uppdateringar hos Volvo, just chipbyte känns väl lite sådär åtminstone på nya bilar.
Har själv haft två bilar som varit chippade, en 945 med Estrella med alkoholproblem som satt i två styrenheter där bägge enheterna brakade ihop och fick bytas. Bägge enheterna där partychipsen satt rök mao, jag kommer aldrig att nyttja dem igen kan jag meddela.
V40:n hade också chip, fungerade skapligt sånär som på att den tillverkaren baserat trimmet på en version där ett toleransvärde var för snävt satt så lambdalampan tändes ibland. Var något som rättades till i en mjukvaruuppdatering av Volvo men pga chipbyte så kunde de inte köra in senaste mjukvaran. Få hjälp av trimfirman var bara att glömma.

Boxarna som efterfrågades i början av tråden påverkar väl å andra sidan inte uppdateringarna men jag ser dem som en mindre bra kompromiss.

Jag rekommenderar fortfarande att avvakta tills i Januari när Polestars mjukvara ska finnas tillgänglig. Skulle nåt hända som Volvo på något sätt kan relatera till tredjepartstrim så kan det ju bli ganska dyrt för ägaren, sen att risken att något sådant kommer att ske är väl kanske inte så överhängande men slantar man upp över 300k för en bil så tycker iaf jag att man kan kosta på sig trimmet från Volvo. :)
av borstarmicke
Får vår nya 2.4D i januari o skulle aldrig fundera på annat än Polestar med tanke på att alla garantier fortsätter gälla samt att Bilprovningen aldrig blir ett problem...

Såg en V70 på Bilias verkstad för några år sedan där de inte kunde få kontakt med bilens dator, volvo o trimfirman kastade ansvaret på varandra, jättekul... :x

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.

Men läsaren visar ju massa felkoder,vilka &au[…]

Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]