Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu börjar jag tro att det bor troll i min bil. :evil:

När jag köpte bilen för två veckor sedan fungerade allt som det skulle,
Efter någon dag fick jag ett meddelande på displayen när jag slog på tändningen utan att starta bilen: Larmsystem. Service erfordras.
Signalhornet fungerade då som det skulle, med undantag för ett tillfälle men när jag stängde av bilen och slog av tändningen och startade om bilen så fungerade det igen. -Är mjukvaran i bilen baserad på Windows? :mrgreen:

Sedan några dagar tillbaka fungerar inte signalhornet alls. Jag kollade säkringen till signalhornet i säkringsdosan under huven, och den var brunnen, så jag satte dit en ny och trodde att problemet var ur världen, men icke...
-Dessutom förblev den nya säkringen hel, vilket förbryllar mig än mer, och får mig att misstänka att problemet med signalhornet kan vara relaterat till larmet? ?:-/

Hur kommer man till rätta med det här problemet, och var ska man börja felsöka?

Bilen är en Volvo S80 3,2 -07.

-Tack på förhand! :)
hej

Vet att det vart problem med larmsirén på nya s80.
har dock inte hört att det slår ut signalhornet, men däremot kan vindrutetorkarna sluta fungera eller gå hela tiden.

ett tips är att kolla larmsirén
kanske koppla ur den och kolla om det fungerar då

sirén sitter i torkardiket.
Royber skrev:hej

har dock inte hört att det slår ut signalhornet, men däremot kan vindrutetorkarna sluta fungera eller gå hela tiden.

Tackar!
Det ska undersökas omgående.
Jag återkommer med resultat.
Canicula skrev:
Royber skrev:hej

Tackar!
Det ska undersökas omgående.
Jag återkommer med resultat.
Nu blir jag inte riktigt klok på det här.

Jag öppnade upp till torkardiket, och där satt en stor elbox med röda anslutningar, och så en mindre rektangulär plåtbox med gälar på.

Men jag hittade ingenting som påminde om någon larmsiren, och inga lösa kablar som skulle ha kunnat gått till någon siren som blivit bortplockad heller.

Hur ser larmsirenen ut? ?:-/
Jag hade min XC70 ett helt år innan jag inte kunde aktivera larmet vid låsning av bilen för att den hela tiden trodde att motorhuven var öppen (hände efter att jag fyllt på spolarvätska en gång).
Det visade sig på verkstaden att en bit gummi från tillverkningen av bilen hade hamnat i "låset" till motorhuven och gjorde så att bilen inte kunde känna av att huven var stängd.
Skitsimplet fixat, men omöjlit att se för mig när jag kollade på "låset" själva.

Så, ibland är det skitbagateller som står för problemen.
Nu har jag pratat med förra ägaren och han säger att han haft problem med signalhornet en gång förut, men att det bara var oxid på kontakten så efter lite gnugg så funkade det för honom igen så det borde ju vara samma fel nu får man hoppas.

Angående att bilen visar felmeddelande larmfel så trodde han att det berodde på att han bytt ut en nyckel. Detta problem ska ha uppstått efter att han fått den nya nyckeln inkodad på Volvoverkstaden.

Kan det stämma att det kan bli knas på larmet om man kodar in en ny nyckel?
Hej

Larmsiren funkar inte på bilen står "larm erfördras service"
i istrumentpannelen, udrar om någon vet var sitter larmsiren exakt så jag kan titta lite närmare på den.Har pratat med volvobil i dag om problemet så fick för svar att det kan vara fel på någon kabel eller larmsiren eller på någon givare under motorhuven.

Volvo s80-07
maze1111 skrev:Hej

Larmsiren funkar inte på bilen står "larm erfördras service"
i istrumentpannelen, udrar om någon vet var sitter larmsiren exakt så jag kan titta lite närmare på den.Har pratat med volvobil i dag om problemet så fick för svar att det kan vara fel på någon kabel eller larmsiren eller på någon givare under motorhuven.

Volvo s80-07
Du har alltså samma fel som mig?
Fungerar ditt signalhorn, alltså den vanliga tutan?

Kväveoxider är inga "partiklar"[…]

Har just dessa hybrider annan AC än andra v60[…]

Jag hittade på ett Amerikanskt forum en med […]

Trasig Renault Scenic

Otroligt inspirerande och intressant läsning.[…]