Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Var själv inne på Passat, jag tog Volvon pga bättre dragvikt och jag orkar än så länga växla manuellt, men behöver AWD för alla tunga släpdrag.

Om du inte behöver dra tungt, och inte orkar växla själv så är nog Passaten bilen för dig.

Bor i Stockholm och vill prova automat. Är så trött på att ligga och jobba med kopplingen i krypfart längs essingeleden.....
Dragviket är ingen issue då jag endast kör släp till och från avfallsanläggningen några få ggr per år.
Brainy skrev:Jag hade en VW Passat TDI -07 som tjänstebil, jag tyckte inte den slog en V70N i komfort men körmässigt så var den suverän och en av de få bilar som jag saknat.

Idag skulle jag dock i valet Passat / V70II välja den sistnämnda, mest pga komforten, säkerheten och att en V70II gått framåt även körmässigt.

Jag vet inte vad du menar med personalbil? Som tjänstebil får du ju halva förmånsvärdet på en gasbil.

mvh
Anders
Personal bil är den variant av tjänstebil där föraren betalar hela bilkostnaden med bruttolön-avdrag. Lösningen är kostnadsneutral för företaget, dvs det kostar inte företaget något att hålla den anställde med bil.
anteh skrev:
VolvoB20 skrev:Var själv inne på Passat, jag tog Volvon pga bättre dragvikt och jag orkar än så länga växla manuellt, men behöver AWD för alla tunga släpdrag.

Om du inte behöver dra tungt, och inte orkar växla själv så är nog Passaten bilen för dig.
Bor i Stockholm och vill prova automat. Är så trött på att ligga och jobba med kopplingen i krypfart längs essingeleden.....
Dragviket är ingen issue då jag endast kör släp till och från avfallsanläggningen några få ggr per år.

Om du absolut vill ha automat så är ju DSG-lådan totalt överlägsen, jag har aldrig gillat automat men efter att ha kört DSG så blev jag grymt imponerad på alla områden att man verkligen längtar efter automat, synd att volvo inte har en sådan till tex D5 då hade jag valt det direkt..
~Kalle~ skrev:
Volvocars.se skrev:Gaskonverteringen utförs av företaget Alternative Fuel Vehicles och kommer att ske i direkt anslutning till Torslandafabriken. Anläggningen kommer att färdigställas innan sommaren. Personal är rekryterad och utbildas under våren. Produktionen ska enligt planerna vara i full gång efter industrisemestern i augusti.

Detta var i våras, så produktionen bör vara igång
Nix, tyvärr inte.
anteh skrev:
Brainy skrev:Jag hade en VW Passat TDI -07 som tjänstebil, jag tyckte inte den slog en V70N i komfort men körmässigt så var den suverän och en av de få bilar som jag saknat.

Idag skulle jag dock i valet Passat / V70II välja den sistnämnda, mest pga komforten, säkerheten och att en V70II gått framåt även körmässigt.

Jag vet inte vad du menar med personalbil? Som tjänstebil får du ju halva förmånsvärdet på en gasbil.

mvh
Anders
Personal bil är den variant av tjänstebil där föraren betalar hela bilkostnaden med bruttolön-avdrag. Lösningen är kostnadsneutral för företaget, dvs det kostar inte företaget något att hålla den anställde med bil.
Då är jag med, misstänkte att du menade det. Nu har jag nog snart hört de flesta namnen på det :)

Lycka till med köpandet, oavsett vilken bil du väljer så kommer du få en mycket fin kärra.

mvh
Anders
Hej alla!

Gasbilen V70 2,5 FT Bi Fuel är INTE i produktion ännu. Jag pratade med Volvo för tre/fyra veckor sedan och den kommer troligtvis inte att gå att beställa som privatperson/tjänstebil i år. Dessutom så har taxibolagen bokat de första bilarna. På detta så kommer de konverteras till gas av ett externt företag och det kommer att ta extra tid, d.v.s beställning till leverans så jag skulle tippa att de inte kommer att finnas framme förrän mitten på våren nästa år men den kommer som sagt att bli snuskigt billig som tjänstebil. Hade den förra (V70N) som gastjänstebil och den låg med (business +) -utrustning på 2600 kr netto per månad och dessutom med en massa utrustning. Du betalar edast 60% av förmånsvärdet med gasbil som tjänstebil. 80% för en flexifuel. Men även privat är det bra då gaspriset nästan alltid legat ca 3kr/mil lägre än bensin. Fördelen med den nya gasbilen är att den har 231 hästar samt att den har kvar hela ordinarie bensintanken. Den stora nackdelen är att man förlorar 12 can lasthöjd samt att man förmodligen inte kan välja subwoofern (vilket jag vant mig med). Men det går inte att trolla med utrymmet.......

Volvo har hittills skjutit och skjutit på introt och för ca en månad sedan hade de fortfarande inget besked kring intro förutom det jag skrev ovan. Synd för jag hade lätt beställt en trots misnkat lastutrymme men nu blir det en 2,5FT i stället
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]