Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av D.S
Mats skrev:Idag var jag iväg till Bilia Segeltorp och provkörde en V70 1.6D Drive.
Bilia hade en tävling som gick ut på att köra så snålt som möjligt. Jag körde ca två mil på Södertäljevägen, medelförbrukningen landade på 0.45.
Jag upplevde bilen som fullt körbar. Den var inte riktigt lika rapp som min 2.0D som svarar bättre på gaspådrag.
Det var en väldigt skön växellåda i den, dock endast 5 växlad.

/Mats
Upplevde du att det är värt att byta till en DRIVe i framtiden trots effekt förlusten medans den istället är 1.5-2 DL snålare än 2.0D. Skall själv försöka provköra den snart. :)
Användarvisningsbild
av Mats
D.S skrev:
Mats skrev:Idag var jag iväg till Bilia Segeltorp och provkörde en V70 1.6D Drive.
Bilia hade en tävling som gick ut på att köra så snålt som möjligt. Jag körde ca två mil på Södertäljevägen, medelförbrukningen landade på 0.45.
Jag upplevde bilen som fullt körbar. Den var inte riktigt lika rapp som min 2.0D som svarar bättre på gaspådrag.
Det var en väldigt skön växellåda i den, dock endast 5 växlad.

/Mats
Upplevde du att det är värt att byta till en DRIVe i framtiden trots effekt förlusten medans den istället är 1.5-2 DL snålare än 2.0D. Skall själv försöka provköra den snart. :)
Om det är värt det får nog var och en bedöma. Det är inget fel på 1.6 Drive den fungerar alldeles utmärkt.
Men om man tänker på vad man får lägga i mellanskillnad så kan man köpa en hel del diesel till 2.0D motorn :)

/Mats
av D.S
Så nu har jag testat v70 DRIVe och tycker dock att motorn är lite väl slö, min 2.0D är ingen racer direkt men skillnad är det iallafall. Sen tycker jag motorn knattrar lite väl högt, växellådan känns ok men man saknar den 6 växeln. Enligt färdatorn så drog den 0.55l medelförbrukning. Jag känner mig nog lite kluven men jag hade iallafall valt DRIVe före en 2.0 Flexifuel. :)
Användarvisningsbild
av V9097
Nu har jag också kört en V70 DRIVe och tycker inte alls den var så slö. Jag körde lite runt Segeltorp i Stockholm. Mindre väger och en liten tur på E4-an.

Jag kan dock tänka mig att den känns väldigt slö på landsvägen med full packning när man ska förbi en långtradare tilll exempel. Men För min vardagskörning mellan olika delar av storstockholm funkar den alldeles utmärkt!

Ett givet val framför 2,0F. En begagnad sån får det bli om ca två år! :)
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]