Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av na96gen
Jag vill gärna byta ut min MY05 V70 2.5T AWD mot en ny eller nästan ny V70. Då jag helst vill fortsätta med AWD och gärna manuell så är det kört. (Eftersom något sådant inte finns till MY10 V70II, om jag inte väljer en XC70 D5 man)

Då jag inte kör speciellt långt per år så lönar sig inte diesel och eftersom V70II är tyngre så blir den väl trött, även med nya D5:an. Vad återstår då? Skippa AWD och köpa en 2.5FT ? Eller gå på en T6a ??

Prisskillanden mellan en 2.5FT Summum och T6 är runt 82' listpris. Är AWD, aut och 285hk värt det?

Finns det någon T6 ägare eller annan som tycker något?

PS, jag vet att T6 drar massor med bensin, men det gör min redan nu så på det stora hela kvittar den frågan. ds
Är det bara Volvo som gäller för dig? Annars är det kanske läge att prova något annat när nu Volvo inte har det du vill ha.

Subaru har ju tex precis nu släppt en ny Legacy. Finns med både diesel och bensin i kombo med manuell låda. Den boxerdieseln går dessutom väldigt fint och låter inte alls lika mycket "traktor" som Volvos dieslar.

Sen finns ju förståss även Audi, men det brukar ju ofta bli lite dyrare än Volvo.
Jodå visst kikar jag på annat, men att nå upp till en viss "kvalitetkänsla" komfort och lastutrymme så blir V70 svårslagen. Så Passat, Insignia, C5 mfl går bort av den anledningen, så alternativen till Volvo vore A6, 5-serie eller E-klass men då blir det som sagt än dyrare. Vettigaste alternativet är A6 2.8Q man, men den har så värdelöst bagage eftersom bakrutan lutar. Har hundburar och barnvagnar där bak ibland :D
na96gen skrev:Jodå visst kikar jag på annat, men att nå upp till en viss "kvalitetkänsla" komfort och lastutrymme så blir V70 svårslagen. Så Passat, Insignia, C5 mfl går bort av den anledningen, så alternativen till Volvo vore A6, 5-serie eller E-klass men då blir det som sagt än dyrare. Vettigaste alternativet är A6 2.8Q man, men den har så värdelöst bagage eftersom bakrutan lutar. Har hundburar och barnvagnar där bak ibland :D
Fast väldigt många inklusive mig själv blev grymt imponerad av Subaru. Då har jag ändå inte kört den nya utan den gamla 2009:a. Personligen håller jag ju Subaru för att ha högre kvalité än dagens Volvobilar. Tycker V70N, S60N osv hade högre kvalité, speciellt inredningsmässigt.

Så har du inte provat en "Subba", var inte för snabb att döma innan du testat. Har du redan gjort det så ska jag inte tjata mer :)
Nej då, ska ta en tur i den med, har bara torrkört den på Frankfurt mässan. Den håller säkert ihop mycket bättre än Volvon, men det är något med känslan utseende som inte når upp.
Annars kan även nya Superb Combi bli farlig, kommer också som AWD och manuell.. Men det blir nog säkert en V70 iaf, frågan bara vilken.. :roll:
Den nya Subarun kan jag definitivt hålla med dig om att utseendet inte riktigt harmoniserar på. Den gamla såg mer europsiskt snygg ut på nåt sätt (mer som vi är vana att se). Men är man ändå ute efter en kombi så är ju skönhet ändå borträknat på något sätt. Skillnad vorde ju om man letade konkurrent till Audi A5 eller 3-serie kupé :)
T6an är en juvel, om du trivs med automatlådan så finns det ingen drivlina till Subaru som slår T6. Klart att den drar soppa, inget konstigt med en tung bil+awd och automatlåda.
Din nuvarande bil har 320nm vid 1500rpm, T6 har vid 1500rpm 400nm.. tror inte du kommer bli missnöjd.
Ja förbrukningen är inte den stora kostnaden här, för den kommer att gå typ 1500mil/år så varför skulle jag ta en D5 AWD aut istället? Som jag ser det verkar det enda alternativet till en T6 vara att strunta i AWD :cry: och köpa en 2.5FT PoleS.
na96gen skrev:Jag vill gärna byta ut min MY05 V70 2.5T AWD mot en ny eller nästan ny V70. Då jag helst vill fortsätta med AWD och gärna manuell så är det kört. (Eftersom något sådant inte finns till MY10 V70II, om jag inte väljer en XC70 D5 man)
Hade exakt samma problem, det är ju helsjukt att man inte kan få manuell låda i en V70 med AWD, vafan är det ?????

Jag blev ju "tvingad" att ta XC70 för att kunna få min manuella låda.

Trodde det bara var något tillfälligt då då ju redan komibinationen motor-manlåda-awd som sagt ju finns i min bil som ju är en höjd V70 med plastflärpar på skärmkanterna.
Styrledsverktyg

Ok det var ju en lösning. :-) Min lösnin[…]

Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.