Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av soderb
Jag känner mig lurad, fick beskedet från Bilia när jag beställde XC60 ,att det endast var mjukvaran som skillnaden mellan D5 och 2,4D. När det gäller V70 och S80 är det tydligen samma hårdvara. Min gissning är att Volvo har en billigare hårdvara i XC60 2,4D för att spara några kronor. Jag hade så klart valt D5 alternativet om jag vetat detta. Mitt nästa bilval blir inte en Volvo......
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Var det någon på Bilia som sa att det var fritt fram att ändra mjukvaran?
av soderb
Jag fick besked att det skulle komma motortrimmning under 2009 och samt att skillnaden mellan D5 och 2,4D endast var mjukvaran. Eftersom S80 och V70 varianterna uppdaterades 2,4D till 205Hk, utgick jag att detsamma till XC60 D5 och 2,4D. Jag känner mig lurad, det blir till att köpa tyskt vid nästa bilbyte! (alla mina bilköp har hittills varit svenskt, det är slut med det)
av Jok3r
soderb skrev:Jag fick besked att det skulle komma motortrimmning under 2009 och samt att skillnaden mellan D5 och 2,4D endast var mjukvaran. Eftersom S80 och V70 varianterna uppdaterades 2,4D till 205Hk, utgick jag att detsamma till XC60 D5 och 2,4D. Jag känner mig lurad, det blir till att köpa tyskt vid nästa bilbyte! (alla mina bilköp har hittills varit svenskt, det är slut med det)

Jag frågade Polestar om inte 2.4D MY09 och D5 MY09 var samma hårdvara, fick följande svar:

De andra tuningfirmorna är nog mindre noggranna än oss och volvo och säljer samma mjukvara till flera motoralternativ. För oss fungerar tyvärr inte mjukvaran mellan modellerna.

Verkar ändå som om Volvo/Polestar vill göra skillnad på modellerna så D5 ägarna inte ska känna sig blåsta....
Surt
Användarvisningsbild
av VolvoB20
FSandstrom skrev:Kan förstå om det vore så, men de satte ju upp både 2,4d (163) och D5 (185) till 205 på V70 (vanliga) så varför inte på dessa? Fast de kanske har insett problemet först nu :-)
Självkart gjorde man det men EFTER det att man slutade sälja sälja dessa motorer för att inte missa violvos egen försäljning.

Självklart kommer Polestars full-trim till NYA 2,4D 163, men inte innan volvo själva slutar sälja den motorn.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
soderb skrev:Jag känner mig lurad, fick beskedet från Bilia när jag beställde XC60 ,att det endast var mjukvaran som skillnaden mellan D5 och 2,4D. När det gäller V70 och S80 är det tydligen samma hårdvara. Min gissning är att Volvo har en billigare hårdvara i XC60 2,4D för att spara några kronor. Jag hade så klart valt D5 alternativet om jag vetat detta. Mitt nästa bilval blir inte en Volvo......
Hallå vakna upp, Volvo har ju på pung-grepp på Polstar och låter dem självklart inte släppa en trim som gör att volvo missar försäljning av D5or.

Det är väl klart som korvspad. Man är väl inte idioter på volvo.

Håll ut bara trimmet kommer när volvo går över till ny motorgeneration nästa gång, precis som med förra 2,4 och D5.

Har du brått och inte orkar vänta, gå till BSR som inte sitter i volvos pung-grepp.
av soderb
VolvoB20 skrev:
soderb skrev:Jag känner mig lurad, fick beskedet från Bilia när jag beställde XC60 ,att det endast var mjukvaran som skillnaden mellan D5 och 2,4D. När det gäller V70 och S80 är det tydligen samma hårdvara. Min gissning är att Volvo har en billigare hårdvara i XC60 2,4D för att spara några kronor. Jag hade så klart valt D5 alternativet om jag vetat detta. Mitt nästa bilval blir inte en Volvo......
Hallå vakna upp, Volvo har ju på pung-grepp på Polstar och låter dem självklart inte släppa en trim som gör att volvo missar försäljning av D5or.

Det är väl klart som korvspad. Man är väl inte idioter på volvo.

Håll ut bara trimmet kommer när volvo går över till ny motorgeneration nästa gång, precis som med förra 2,4 och D5.

Har du brått och inte orkar vänta, gå till BSR som inte sitter i volvos pung-grepp.
Det är så att till XC60 av den äldre motorgenerationen släpper de inte trimm till 2,4D medan till V70 och S80 av den äldre motorgenerationen finns det trimm av 2,4D..... finns ingen logik i hur Volvo behandlar sina kunder!
av AndS
Det är ju marknadsföring och att göra affär med nya bilar. Se vad vi skrivit tidigare.
Om jag går och köper en ny Volvo är det för att jag vill ha just den och väljer då motor utifrån det, inte för att jag ev. ska kunna "performance upgrade" från Polestar.
Det kommer säkert "godkända" uppgraderingar när Volvo anser att marknadsläget är det rätta. Du får ursäkta, men det verkar helvirrigt att pga detta anse att man inte ska köpa en Volvo nästa gång. Var det inte XC60 med dieselmotor du ville ha eller var det viktigaste en uppgradering??????
Användarvisningsbild
av FSandstrom
VolvoB20 skrev:
FSandstrom skrev:Kan förstå om det vore så, men de satte ju upp både 2,4d (163) och D5 (185) till 205 på V70 (vanliga) så varför inte på dessa? Fast de kanske har insett problemet först nu :-)
Självkart gjorde man det men EFTER det att man slutade sälja sälja dessa motorer för att inte missa violvos egen försäljning.

Självklart kommer Polestars full-trim till NYA 2,4D 163, men inte innan volvo själva slutar sälja den motorn.
Ja, det verkar ju iofs logiskt, men vad kommer då 2,4D 175hk att landa på när trimmet kommer i december? (om man skall tro första inlägget kommer de då, ca 6 månader efter att motorn lanserades). Klart under 205 hk? Eller räknar man med att det räcker med att en polestar 175 < polestar 205 (för de lär ju knappast bli samma som förra gången eftersom det är olika turboaggregat)
Styrledsverktyg

Ok det var ju en lösning. :-) Min lösnin[…]

Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.