Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gjorde ditec på min senaste privatbil V70 när denna var 1 år gammal och rullat ca 6000 mil. gjorde sedan återbehandling var 18e mån som man skulle vilket innebar mellan 9-10000 mil mellan behandlingarna. När bilen såldes hade den rullat drygt 35000 och var bortsett från en hel del stenskott framtill grymt fin i lacken. Kan bara hylla denna behandling.
Bitez skrev:Jo, så småningom kommer ju förhoppningsvis under detta decennium min volvo. (känns ju som en evighet kvar)

Jag har faktiskt spånat lite på och få den behandlad direkt efter leveransen. Är det ngt man bör göra, eller är det ngt man måste göra, eller kan man leva utan. Jag har aldrig gjort det tidigare, så jag undrar om det är ngr som har fått bilen behandlad.

Sen är det ju vilka man ska anlita för jobbet!

Vore ju taksam för svar.
Jaha, då har jag då kanske mot bättre vetande tefcarbehandlat min 4 dagar gamla volvo. Jag har haft en diskussion med volvohandlaren och tydligen så är det just att om något går fel så är det väldigt svårt att få lacken bra igen eftersom den inte hade härdat. Dock blir det ju lättare att lackbehandla den om den inte hade några repor från början (kan man misslyckas? :) ) och tefcar-killen sa att volvo var det enda märket som propsade på att inget fick göras när lacken var ny.

Den ser ju bra ut nu, men det gör den ju redan från början, men jag fick i alla fall inga repor :) . Så nu får jag inte vaxa bilen på 3 år/5000 mil , gratis besiktning om 12 respektive 24 månader. Om jag är lurad vet jag först om 1 - 1,5 år men det jag vet är att jag har två barn under 3 år som gör att jag inte kommer att ha tid och ork att sköta bilen som jag skulle vilja :D
Intressant att de klagar på att det sitter för hårt, då låter det som om det skulle kunna fungera :-). Jag körde 12%, lika bra att få det ordentligt. Hörde också att "pärlningen" försvinner ganska snabbt (ca 3-4 månader) men han sa att det skulle vara positivt då pärlning ger kalkfläckar ...
Silikonet sitter inte hårt, utan halkar runt och "smittar" alla ytor den landar/fastnar på, därav problemet. Silikon är ett elände i lackeringsvärlden, där endast ett fåtal partiklar kan ställa till det för hela verksamheten...

/Thomas
Enligt vad jag hört är det endast Lahega's lackskydd som är godkänt av Volvo
swemax skrev:Enligt vad jag hört är det endast Lahega's lackskydd som är godkänt av Volvo
Njae...men det används av Volvoverkstäderna som gör rekond..

/Thomas
Som nybilsägare får man direktadresserad reklam om lackbehandling.
Intressant att reklamen från WellKept verkligen trycker på att de är billigast..... :o
Personligen vill jag hellre gå till de som är BÄST :!:
Men stämmer det verkligen att lackbehandlinge står emot avfettning ?
Så här är tvättråden på "garantisedeln" (eventuellt något kortat och med stavfel :-). Notera också att jag tyvärr inte har en aning om de stämmer, jag har bara haft det i 6 dagar ... Man får läsa det och förstå att det är Tefcar själva som skrivit det så eventuellt får man ta det med en nypa salt):
----------------------------
Tvättråd sommartid:
1. Spola hjulhus och under störfångare
2. Spola sedan av så att all lös smuts avlägsnas från lackytan
3. Applicera Tefcar schampo med pumpspruta eller svamp.
4. Spola sedan av så att alla schamporester sköljs bort

Tvättråd vintertid:
1. Applicera ett petroleumbaserat avfettningsmedel. Låt verka 3-5 minuter
2. Spola noggrant av med vatten
3. Applicera tefcarschampo, låt verka i ca 3-4 minuter
4. Spola av med högtryckstvätt
5. Svamptvätta med upplandat schampo
6. Spola noggrant av med vatten
7. Torka noga av med sämskinn.
----------------------------
Så om man räknar sommar från mars till oktober så känns det ju helt ok ...

Övrigt från sedeln:
- Lackytan varken får eller behöver vaxas, detta gäller även får påläggning av vax i automattvätt.
- Automattvätt bör undvikas ...
- Insekter avlägsnas effektivast med alkoholbaserade rengöringsmedel

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]