Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomasRJ
Hej alla!

Är det någon mer på detta forumet som har eller har haft motorproblem med S80 (nya S80) D5 (gamla D5) årsmodell 2007 med automat?

Problemen är att motorn rycker vid vissa varvtal/ belastningar och kraftigast känns det i ca 50 och 70 km/h just innan växlingspunkterna till femman resp. sexan. Kan även rycka vid jämn fart kring 90 också men ovanligare.

Är snart uppe i ett 10 tal besök på olika Volvoverkstäder nu sedan vi köpte den i vintras (3000 mil då nu ca 4300) och alla uppdateringar skall jag fått samt att man bytt motorkuddar, olja i automaten, bakbromsar m.m., m.m.

Ryckningarna kan beskrivas som om man "är på väg att få bränslestopp", men svarar direkt på gasen om man trycker på. Enl uppgift från min "nya" verkstad så säger Volvo att man vet om problemen men har ingen lösning än? Är det bara vår bil som är ett måndagsex. eller är de inte bättre? Har även en Peugeot 307 Hdi som gått klockrent i tre år! Finner man inget fel på bilen snart så blir det kanske en Peugeot till.

Tacksam för alla tips!
av mårre
Den effekten du beskriver har jag inte märkt men om jag håller jämn fart i intervallet 30 - 70 km/h så smårycker min D5:a litegrann. Det är inte specellt mycket men lite småirriterande. Som du påpekar så försvinner det om jag gasar på lite.

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]