Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freddan1
Tyvärr räckte det inte hela vägen fram till en XC70. Men en V70 diesel med AWD är inte fel.
Jag kör mycket på dåliga vägar och ville helst haft XC70, men den blev för dyr. Blev nivåreglering istället, säkert helt ok.

Är det något man skall tänka på när man hämtar bilen? Detaljer som det har slarvats med? Inkörning?
Inkörning sa de på Audi (min nuvarande bil) för 5 år sedan när jag hämtade den att inkörning inte behövs. Men jag körde in den ändå med resultat att motorn efter över 30.000 mil inte drar en droppe olja. Med denna motor i Audi och VW har de annars mycket problem med hög oljeförbrukning.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Hur körde du in den? Körde 70km/h till Nordkap och sedan 90 tillbaka eller?
av Bitez
Grattis!

Inkörning har en kompis blivit rekommenderad av BMW på sin nya bil. De har sagt till honnom att ta det lite piano tills bilen gått 200-300mil. Alltså inte varva över 3000rpm. (han har en 320d)

Jag har inte blivit rekommenderad av volvo då jag köpte min förra, så jag brände på som vanligt :) Sedan så han jag med 4600mil på 1.5år, och 3liter olja som jag fick fylla på då och då :))))

Men nya dieseln som kommer skall jag oavsett rekommendation eller ej, ta det lugnt (max 3000rpm) de första 200-300milen :))))
av ztaffans
Man ska ju undvika att segdra på allt för låga varv, även ligga på konstant varvtal med belastning under längre tid. Naturligtvis ska man ju som nämnts tidigare i tråden undvika högre varvtal.
av Freddan1
Bitez skrev:Grattis!

Inkörning har en kompis blivit rekommenderad av BMW på sin nya bil. De har sagt till honnom att ta det lite piano tills bilen gått 200-300mil. Alltså inte varva över 3000rpm. (han har en 320d)

Jag har inte blivit rekommenderad av volvo då jag köpte min förra, så jag brände på som vanligt :) Sedan så han jag med 4600mil på 1.5år, och 3liter olja som jag fick fylla på då och då :))))

Men nya dieseln som kommer skall jag oavsett rekommendation eller ej, ta det lugnt (max 3000rpm) de första 200-300milen :))))
Inkörning min nuvarande bil: långamma accererationer, försiktig med kall motor, låga varvtal 2-3000rpm första 100 milen, sedan stegvis upp till 300 mil. Noll i oljeförbukning trots 33000 mil. Med bilen drar lite mer bränsle numera efter 30000 mil.
Styrledsverktyg

Ok det var ju en lösning. :-) Min lösnin[…]

Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.