Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Är det ngn som provat maxa hastigheten utan spärr? Och vad har man lyckats se på mätaren? Min förra var visst spärrad, slog ifrån vid 215km/h. Väldigt trist på Autabahn i Tyskland :(
Användarvisningsbild
av kave
Bitez skrev:Är det ngn som provat maxa hastigheten utan spärr? Och vad har man lyckats se på mätaren? Min förra var visst spärrad, slog ifrån vid 215km/h. Väldigt trist på Autabahn i Tyskland :(
Sök i forumet.
Min är inte spärrad och toppar 215 i verklig fart, 222 på mätaren.
2.4D är spärrad till 210km/h, bilen kan beställas utan spärr från handlaren.
av fizz
kave skrev:
Bitez skrev:Är det ngn som provat maxa hastigheten utan spärr? Och vad har man lyckats se på mätaren? Min förra var visst spärrad, slog ifrån vid 215km/h. Väldigt trist på Autabahn i Tyskland :(
Sök i forumet.
Ny här, väntar spänt på min v70II 2.4D automat som preliminärt ska levereras v42... Om jag har förstått det rätt så plockas hastighets spärren bort automatisk om man väljer till 17" fälgar...
Användarvisningsbild
av jojjevg
Jag vet inte om spärr på min bil är aktiv eller inte men nålen har kommit upp till
240kmh jag vill gärna prova topfart men det får nog bli i tyskland.
av ztaffans
fizz skrev:
kave skrev:
Sök i forumet.
Ny här, väntar spänt på min v70II 2.4D automat som preliminärt ska levereras v42... Om jag har förstått det rätt så plockas hastighets spärren bort automatisk om man väljer till 17" fälgar...
När du väljer 17" fälgar så kan du välja bort toppfart spärren, det görs inte automatiskt utan måste göras som medvetet val.
Beställer man med 16" fälgar så har man inte möjligheten att välja bort toppfart spärren.
av JHg
ztaffans skrev: När du väljer 17" fälgar så kan du välja bort toppfart spärren, det görs inte automatiskt utan måste göras som medvetet val.
Beställer man med 16" fälgar så har man inte möjligheten att välja bort toppfart spärren.
har för mig att det har att göra med hastighetskodingen på däcket som är ett krav i Sverige att däcken är klassade för bilen toppfart. Ju hörge topfartsklassning -> mjukare däck -> slits fortare...
Styrledsverktyg

Ok det var ju en lösning. :-) Min lösnin[…]

Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.