Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av micke011
Jensen skrev:Skälet till att man från Volvos sida strypt en del tillval är
skattetekniskt.
Då man paketerat Business bilarna på ett visst sätt
så måste man strypa en hel del options för att kunna sälja bilen
och fortfarande ha priset som förmånsgrundande.
Man kan allts inte ha en Business Edt och samtidigt ha
alla options öppna för beställning.
Denna info fick vi på ett möte med flertalet chefer från
VPS under förra veckan.

micke011:
Varför ska du beställa bil någon annanstans??
säljaren kan tyvärr inte påverka vad Volvo beslutar
sig för mitt under produktion.
Ska du välja ett annat märke så förstår
jag dig givetvis.
Jag fick höra att man från början, när kampanjen påbörjades, hade alla möjligheter..men det må vara felaktigt.

Anledningen till att jag funderar på att byta handlare är att den handlare som skulle få ordern var den enda som kunde ge oss alla tillbehör men som ligger 20 mil bort. Det finns en lokal handlare som kan leverera en likadan bil till i stort sett samma pengar, så det är väl mest därför vi överväger att byta. Då kan vi även nyttja serviceavtalet som blir lite knöligt annars, då de är olika handlare.

Sedan vet jag inte om jag tycker att vi bilköpare är direkt bortskämda, vi agerar på en marknad med begränsad konkurrens och man gör det man kan av den situationen. Om jag i min yrkesroll lovar saker så får jag antingen försöka underbygga dem i förhand eller stå för dem i efterhand, och det tror jag att mina kunder förväntar sig. Om en säljare skriver ut offerter som innebär förluster för företaget så får man väl anta att det dels sker i begränsad utsträckning om inte företaget ska gå omkull, dels att det drabbar företaget snarare än individen annat än att eventuella bonusar uteblir, det vet jag inte om kunden kan hållas ansvarig för eller att vi som bilköpare ska känna någon skuld för.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Trotts om det är juridiskt rätt eller fel så borde det vara moraliskt fel.
Speciellt då bilförsäljningen minskat och man borde vara rädd om kunderna.

Om du nu nödvändigtvis vill ha en Volvo tycker jag du ska gå ett par steg högre upp och fråga om de anser att detta är rätt hanterat av en Kund.

Jag har själv fått lära mig att en "Kund har alltid rätt".
Du har fått ett affärsförslag och då tycker jag de ska stå för det.

Finns många andra fina bilar än Volvo, iblnd funderar man om det är ödet som leder till andra beslut.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av micke011
Jag kan bara hålla med om att det finns flera fina alternativ till en V70, även om det också är en fin bil. Jag har försökt övertyga sambon (det är primärt hon som kör kombi) att vi skulle ta åtminstone en tur i en A4 Avant och en BMW 320 men det går inte, och som lök på laxen så provkörde jag en 320d på egen hand i går och måste säga att det var en besvikelse. Rent motor/körnings-mässigt är det en fin bil men man får lite klaustrofobi i den, men som sagt..det var rent akademiskt, har det sagts Volvo så har det, vi är hjärntvättade sedan barnsben :)
Användarvisningsbild
av Jensen
micke011 skrev:
Jensen skrev:Skälet till att man från Volvos sida strypt en del tillval är
skattetekniskt.
Då man paketerat Business bilarna på ett visst sätt
så måste man strypa en hel del options för att kunna sälja bilen
och fortfarande ha priset som förmånsgrundande.
Man kan allts inte ha en Business Edt och samtidigt ha
alla options öppna för beställning.
Denna info fick vi på ett möte med flertalet chefer från
VPS under förra veckan.

micke011:
Varför ska du beställa bil någon annanstans??
säljaren kan tyvärr inte påverka vad Volvo beslutar
sig för mitt under produktion.
Ska du välja ett annat märke så förstår
jag dig givetvis.
Jag fick höra att man från början, när kampanjen påbörjades, hade alla möjligheter..men det må vara felaktigt.

Det är korrekt, bilen gick att speca fritt från början, men det är detta som
skattemyndigheten haft synpunkter på, då man tagit fram en kampanjbil med
ett förmånsgrundande pris så funkar det tydligen inte att ha alla options tillgängliga.
Fråga mig inte varför det är som det är.
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]