Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
erc skrev: Har svårt att hitta biler i samma storleks- och prisklass som drar mindre än 8,6l/100km (eller 12,0l/100km E85) - men de kanske finns?
BMW 520, Audi A6 2,0T bland annat.

Båda är dyrare men också trevligare. Sedan har du ju varenda diesel också.
av jhenrikj
erc skrev:
Jwinkler skrev:ja 2,0f är ju då allt annat än bränslesnål, och visst blir den billig att köpa när dom itne blir av med dom med tanke på 1000 mils intervallerna/bränsleförbrukningen samt etanolpriset.
i mina ögon helt onödigt att ha en flexi..
Har svårt att hitta biler i samma storleks- och prisklass som drar mindre än 8,6l/100km (eller 12,0l/100km E85) - men de kanske finns?

De kompletterande oljebyten med 1000-milsintervaller en F behöver kostar inte mer än knappa tusenlappen vilket kan vara värt att komma ihåg.

Idag kostar E85 tillräckligt mycket mindre än BF95 för att etanoldriften ska vara privatekonomiskt försvarbar. Lägger man till de eventuella lokala förmåner bilen ger (i mitt fall fri parkering) kan nog totalkalkylen se helt okej ut.

Jag skulle då ABSOLUT inte köpa en 2.0 istället för 2.0F.
Glöm inte bort att skatten är lägre på en flexifuel oxå, och miljöbilspremie och sånt där
av erc
andreas_lofgren skrev:
erc skrev: Har svårt att hitta biler i samma storleks- och prisklass som drar mindre än 8,6l/100km (eller 12,0l/100km E85) - men de kanske finns?
BMW 520, Audi A6 2,0T bland annat.

Båda är dyrare men också trevligare. Sedan har du ju varenda diesel också.
En Bmw 520i Touring var exakt det jag egentligen ville ha, men de ekonomiska begränsningarna satte stopp. På offerterna skilde det lite mer än 100000 mellan BMW'n och Volvon - vilket i mitt fall gav en enorm impact på mina nettokostnader.

Självfallet finns det dieselbilar som drar mindre än 8,6l/100km. :)
av Lövet
Ja, Volvo säljer ju V70 2.0F till riktigt bra priser just nu. Annars brukar ju BMW ha riktigt bra rabatter mot tjänstebilskunder, i alla fall hos större företag. Har själv fått offerter från BMW med mellan 12-21% rabatt. Då skiljer det inte så mycket längre mot motsvarande Volvo. (Men förmånsvärdet blir naturligtvis högre)
av erc
andreas_lofgren skrev:Ja, Volvo säljer ju V70 2.0F till riktigt bra priser just nu. Annars brukar ju BMW ha riktigt bra rabatter mot tjänstebilskunder, i alla fall hos större företag. Har själv fått offerter från BMW med mellan 12-21% rabatt. Då skiljer det inte så mycket längre mot motsvarande Volvo. (Men förmånsvärdet blir naturligtvis högre)
Kineticutrustade lagerbilar har varit snudd på orimligt billiga under det senaste halvåret. Den fabriksbeställda Momentum jag kuskar runt i sedan september 2008 landade på lite drygt 260000 - vilket då var ett riktigt, riktigt bra pris. Listpris inkl alla tillbehör var ca 305000 vilket betyder en rabatt på ca 15%. Offerten på 5-serien hade en ännu högre totalrabatt, vill minnas ca 18%. Men - som sagt, mellan offerternas nettopriser skilde det mer än 100000. Då min mil inte är en fri förmånsbil påverkar detta nettokostnaden markant. Sedan tillkommer skillnaderna i förmånsvärde och beskattningen på detta.

Nu spårar tråden ur lite, men som tidigare icke-volvoägare och tjänstebilsförare kan ju tankegångarna vara intressanta. I mitt fall kunde jag komma över en stor kombi med acceptabel premiumkänsla och precis den utrustning jag önskade till ett hanterbart pris. Gissar att de orsakerna inte är unikt för landets alla V70- (och V50-) ägare.

Hade mitt utrymmesbehov varit mindre (vilket det kommer vara sommaren 2011 när det är dags att beställa ny bil)
hade valet fallit på en 3-serie eller kanske till och med en riktigt välutrustad 1-serie.
av Killerkrantz
Har en V50 DrivE 2009 som tjänstebil.. Har en 3åring som sitter framåtvänd och en 10mån som sitter bakåt.. och det funkar faktiskt bra.. kör en hel del stadskörning i jobbet.. varit nere på 0,48 och det med fullsize takbox. Och dom brukar sjunka lite efter 1500mil..
av Nimbus19
Själv så har jag en V70II 2,5FT och jag är mycket nöjd med bilen.
Just nu så har dom ett bra pris på ett sk businesspaket som innehåller bl.a momentum och metallic lack.
Jag harinte haft bilen så värst länge och har bara hunnit med ca 300 mil.
Kör enbart på etanol och mest stadskörning fram och tillbaka till jobbet.
Snittförbrukning etanol är 1,18 l/mil.
Så den drar ungefär lika mycket som 2,0F, antagligen pga att 2,0F varvar så mycket mer.

Innan du beslutar hur du skall göra så testa 2,5FT
Användarvisningsbild
av Guligan
Nimbus19 skrev:Själv så har jag en V70II 2,5FT och jag är mycket nöjd med bilen.
Just nu så har dom ett bra pris på ett sk businesspaket som innehåller bl.a momentum och metallic lack.
Jag harinte haft bilen så värst länge och har bara hunnit med ca 300 mil.
Kör enbart på etanol och mest stadskörning fram och tillbaka till jobbet.
Snittförbrukning etanol är 1,18 l/mil.
Så den drar ungefär lika mycket som 2,0F, antagligen pga att 2,0F varvar så mycket mer.

Innan du beslutar hur du skall göra så testa 2,5FT
2,5FT lär nog bli lite för dyr, mtp att 264.000 var maxbeloppet. Om inte företaget har ett riktigt bra ramavtal då vill säga.
av Killerkrantz
Har en V50 Drive som tjänstebil, har 2 barnstolar i.. en bakåtvänd en framåtvänd.. de går bra.. däremot inte jättenöjd med förbrukningen... kommer aldrig under 0,51/milen. trots mkt landsvägskörning. har kört 3000mil på 4mån...
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]