Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
ztaffans skrev:
VolvoB20 skrev:
mada72 skrev:Stänger jag av motorn så kan jag tex dra ner rutorna vilket inte går när jag kliver in i bilen och sätter in nyckeln i botten. Men uttagen lyser inte dvs ingen spänning...
Samma sak där som med ciggutaget, har någon timer så de funkar bara en liten stund.

Likadant med stereon som också tystnar efter en stund, den är ju bara att starta om igen.
Detta är väl för att det inte ska dra slut på strömmen om man glömmer den på eller någon strömförbrukare i cigg uttaget.
12V uttaget i bagagerum (om man nu valt till det) har däremot ström hela tiden.
Visst är det bra att man inte kan dra ur batteriet men det är ju rätt kass/billig lösning man valt att det slår av efter 15 min.

På min förra volvo övervakade ju bilen batteriet/spänningen, då slogs det av när batteriet börjad bli urladdat så man alltid kunde stata, om det sedan tog 5 min, 1 timma eller 5 timmar kände bilen själv.

Sitter man tex och pratar i telefonen med telefonladdaren inkopplad (bilen parkerad och avslagen) blir man ju irriterad då strömmen kopplas av hela tiden. 15 min är ju grymt kort tid, förra bilen kunde man ju ha radion igång hela dagen och den startade ju lätt som en plätt i alla fall.
av bilgalen
Kan det inte vara så att elsystemet helt och hållet är från Ford i V70II och saknar det här lite mer avancerade/sofistikerade sättet att övervaka batteriet utan istället bara har en timer?
av mada72
Jag lyckades iaf förstå hur jag har tändningen på nu utan att motorn är igång.
Testade dock aldrig hur lång tid det tar innan den slår av men 15 min är väl bättre än inget alls :-)

Gamla bilen (Golf Variant -2000) där var det 12V i uttaget fast man inte hade nyckeln i.
Kanske både bra och dåligt med det.

/M
Användarvisningsbild
av StringerBell
Praktiskt att kunna ladda mobilen över natten ibland. De hade ju lätt kunnat ha en spärr som känner av strömstyrkan på det som drar och inte bry sig om en laddare.
av ztaffans
StringerBell skrev:Praktiskt att kunna ladda mobilen över natten ibland. De hade ju lätt kunnat ha en spärr som känner av strömstyrkan på det som drar och inte bry sig om en laddare.
Ett förslag är då att du laddar telefonen i bagageutrymmet om du har 12v uttag där förstås.
Det kanske inte är någon önskedröm men ett alternativ ändå.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ztaffans skrev:
StringerBell skrev:Praktiskt att kunna ladda mobilen över natten ibland. De hade ju lätt kunnat ha en spärr som känner av strömstyrkan på det som drar och inte bry sig om en laddare.
Ett förslag är då att du laddar telefonen i bagageutrymmet om du har 12v uttag där förstås.
Så har jag gjort med GPSer, Telefoner, Datorer, Kylboxar etc, (i kombination med spänningsvakt som bryter innan batteriet blir för urladdat)

Dock funkar det rätt kass p.g.a att massor med spänningsfall uppstår i kontakter, brytare, säkringar osv och en spänningsvakt inte riktigt vet hur mycket ström/spänning det är kvar i batteriet.

Hade varit 100ggr bättre om bilen haft spänningsvakt inbygd nära batteriet. Nu funkar det bäst om man kör sin egen spänningsvakt direkt till batteriet via egan grova kablar.
Användarvisningsbild
av StringerBell
ztaffans skrev:
Jag har inte det men funderar på att efttermontera det. Praktiskt om man har kylbox. (När man kör)
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]