Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Nej, jag har aldrig fått motorstopp med en DK-låda heller. Men jag har inte kört någon med klen motor och DK-låda. T.ex S40 2,0D PS växlar helt strålande enligt mig.
av ForestC
andreas_lofgren skrev:Den ska inte få motorstopp ändå. Kopplingsingreppet är datastyrt och har samma effekt som en momentomvandlare. Kopplingen ska gå in mer om bilen håller på att dö.

Har aldrig någonsin fått motorstopp med en DSG låda exempelvis.
Får se om verkstaden ser något skumt. Imorgon ska den in på några garantiåtgärder...
av chuckbuck
ForestC skrev: Lite skumma saker har jag dock märkt... Eftersom det är första automaten jag haft så kanske det är normalt, men ändå...
När jag accelererar kraftigt kan lådan ibland hoppa direkt från 3:an till 6:an. Den går upp på 6-7000 varv och drar sedan i 6:e växeln och landar på rätt varvtal. Jag hade hellre sett att den mellanlandat på 4:an och 5:an först.

En annan irriterande detalj är att när jag kommer från landsvägsfart och saktar in för att svänga till en mindre väg och kan ta svängen i kanske 30-40 km/h så växlar inte alltid lådan ner. Den ligger kvar på hög växel på kanske runt 1500 varv. När jag sedan skall accelerera på den nya vägen så växlar lådan inte ner även om jag trampar pedalen i botten.
Det där med oviljan att växla ned till rätt växel när man ger gas i 30-60 verkar var ett typfel. Jag har haft några tillfällen när detta nästan ger incidenter. Typ påfart på en annan trafikerad gata. Full gas hjälper tyvärr inte heller. Den växlar men landar på på tok för hög växel. 0-100 acceleration drar den fint högt upp i varvtal. Min bil är förmodligen snabbare 0-100 än 50-100 pga att den växlar ned för lite. (Helt normalt enligt Bilia Segeltorp! :-(O) )
av Tarsiger
Kopplingarna i en Powershiftlåda har inte samma funktion som en momentomvandlare vilken ju ska tillåta den "slirning" som behövs när man inte kan trampa ur. Powershiftkopplingarna är antingen i eller ur, med korta övergångsfaser, men ingreppet blir inte hårdare i vissa situationer.

Kanske ligger det delvis utanför trådens rubrik, men vi är ju väldigt många som inte förstår varför Volvo dröjer med Powershift till övriga V70 och till XC70. Att den först (försöksvis?) hamnade i V70 2.0F var oväntat för dem som läst allt som skrivits i motorpressen och på nätet om att dubbelkopplingslådans teknologi i första hand är speciellt lämpad för motorer med relativt högt vridmoment som ligger jämnt fördelat över ett större varvtalsområde - där ju Volvos nyare dieselmotorer passar väl in.

Att Powershift ännu inte kommit till dieslarna innebär att Volvo för varje dag tappar tempo i förhållande till viktiga konkurrenter som redan ligger ett par år före. Em spekulation kan vara att ingen av Gertrags (tillverkaren av Powershift) modeller går att få plats med på bra sätt i V70 och att detta aktualiserar tidkrävande modifikationer av lådan eller bilen. Elller att avtal med leverantören av de gamla Tiptroniclådorna gör det ekonomiskt väldigt lockande att fortsätta en lång serie med dessa innan de helt trängs ut av Powershift som förvisso kommer att bli den gällande automatlådeprincipen för ett antal år framöver.

Finns ingen insider här som har något tips om hur det går för Volvo med Powershift till övriga V70 och till XC70?
av Lövet
Powershift finns bara till de motorer som delas med Ford i nuläget (2,0F & 2,0D). En gissning är att de modeller som är unika för Volvo (D5, 2.5D, 3.2, T6 osv) helt enkelt inte säljer i de volymer att man kan få Getrag att bygga en låda för rätt typ av pengar. Utvecklingskostnaden i förhållande till volymen kan helt enkelt vara för hög.
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]