Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Som så många andra har jag fått byta kupéfläkten pga ett kvittrande oljud. Detta gjorde för ca tre veckor sedan. Tills igår lät den som den ska, dvs lite.

Igår när jag skulle köra en sväng så lät det först som att hela fläkten lossnade, ett j*vla oväsen helt enkelt och sen stannade allting. Jättekul att vara utan fläkt när det är runt 30 grader här i Göteborg :roll:

Jag körde hemåt (med rutorna nere) och när jag efter en stund testade att starta fläkten igen så startade den faktiskt men det låter så himla illa så det går inte att ha på den, dessutom kan ju sakerna skadas ännu mer.
Men! - det luktar dessutom konstigt när jag testade att starta fläkten, typ ammoniak.

Fråga: sitter det några kylrör runt fläkten som kan ha skadats när den lossnade? Luktar köldmedie eller är det luktfritt?

Det andra problemet, som eventuellt löser sig, är att sen jag bytte fläkten första gången så har nybilsgaranting gått ut vilket fick serviceteknikern att hävda att jag nu skulle stå för notan själv... :???: Hur tänker man då? Jag bad honom prata med sin verkstadschef om detta och återkomma.

Tacksam för svar och kommentarer!

MVH

//Mr T
Köldmediet är helt luktfritt ,men kan om det strömmar ut vid läckage "ta "med sig en del av oljan som finns i kylsystemet detta kan då lukta lite olja,Köldmediet binder nämligen en liten del av oljan som "åker" med runt i systemet
Tror inte att du kunnat skada kylelementet (förångaren) i din bil när du bytt fläktmotorn
Kalle55 skrev:Volvo har väl 12 månaders garanti på alla reparationer?
I vilket fall som helst är det solklart att de skall fixa det gratis om reparationen bara höll i tre veckor!

Du har så rätt så, har du kvitto kvar på bytet så är det 12 månader som gäller från det kvittots datum, det står väl till och med på kvittot? Annars står det oftast på stora skyltar hos volvos återförsäljare.
Ja jag har svårt å se att de inte skulle stå för reparationen. Men vi får se.

Förmodligen är det ju dessutom så att anledningen till att fläkten rasade nu var för att den inte var riktigt monterad. Enligt serviceteknikern så sitter den fast med fyra plastspännen och om de inte är riktigt itryckta så kan väl fläkten lossna.

Sen har ju privatkonsumenter, vilket jag är, skydd i tre år enligt konsumentköplagen. Enda skillnaden mellan nu och för tre veckor sedan är att bevisbördan för att det är ett design/konstruktions/system-fel ligger på mig. Men med tanke på hur många som haft fel på fläkten så är ju inte det nån större utmaning.

Dock ruskigt jobbigt/irriterande/svettigt att åka runt i en bil helt utan fläkt när det är så här varmt! "Dagens I-lands-problem".

//Mr T
Oj, ursäkta att jag inte berättade vad som hänt =)

Jodå, Bilia tog kostnaden och satte dit en ny fläkt som nu har hållt i drygt en månad skulle jag gissa.

Dock har det vid ett par tillfällen brummat lite om fläkten, väldigt sällan dock.

Sen läste jag på mig lite om konsumentköpslagen och där står ganska tydligt att leverantören skall åtgärda fel under en tre-års period om felet funnits där från början alt är ett systemfel. Att fläkten kvittrar är allmänt känt, även av Volvo.

I detta fallet var det iofs inte fläkten som kvittrade igen utan hade lossnat.

Jag vågar inte säga "slutet gott..." men är glad så länge allt fungerar.
=)

MVH

//Mr T
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]