Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rille17
Hej!

Har nyligen köpt en S80 D5 -07 som skall in på 6000-mila service inom några månader.
Jag undrar vilka jobb som kräver PC mer än att släcka lampan.
Finns det några mer jobb (typ inställningar motor) än uppdateringar som kräver PC.

Att jag frågar är nämligen att jag överväger att serva den utanför Volvo,men frågan är vad jag missar som väger tyngre än dom 1700:- mer som Volvo vill ha för en service?

Mvh
Rille
Det är ju visserligen bra.
Jag tänkte mer på om t.ex någon inställning av motordetaljer (tändning,givare...etc).
Har också hört att det finns en uppdatering för aut.lådan...som gör att den skall växla lite mjukare??

Vet du om Volvo ALLTID uppdaterar samtlig mjukvara med senaste utgåva vid service?

//R
~Kalle~ skrev:Du kan ringa till Volvo-verkstaden och uppge reg.nr och höra vad som ingår i servicen

Fick just höra från Volvo att man bara uppdaterar mjukvara när behoven finns och då kallar man in berörda bilar till ÅF.Det betyder att man inte uppdaterar någon mjukvara vid service...enligt mig.

//R
Nej, precis. Ingen mjukvara uppdateras vid service, om det inte finns ett direkt problem, eller om Volvo centralt säger att bilen SKA uppdateras av en eller annan anledning.

Men bilen uppdateras aldrig "bara för att det finns en nyare mjukvara". Iallafall inte gratis.
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]