Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lilja skrev:Isåfall har jag nog tomrum i huvet för jag har provat det där med avståndet på min bil och jag får inte en decimeter högre avstånd om ja sätter fjärren mot huvet ?:-/
Du sätter verkligen fjärren mot huvet då? För det förlänger räckvidden ganska mycket....
Lite OT, men ganska nära ändå, med tanke på tanten som låste in sin man.

Vi hade en liten incident för ett par år sen då jag körde V70N. Familjen skulle checka in på hotell i Örebro, nyckeln satt i tändningslåset medan vi packade ur bilen och vår (dåvarande) tvååring lyckas trycka in låsknappen på dörren just i ögonblicket efter jag slagit igen bakluckan. Alla dörrar stängda och låsta och nyckeln i tändningslåset med inlåst barn i solvarm bil. Inget kul för mamma och pappa då kan man säga. Sekunderna innan jag skulle slå in sidorutan vid förardörren fick frugan tösen att låsa upp igen.
av riha
Guligan skrev:Lite OT, men ganska nära ändå, med tanke på tanten som låste in sin man.

Vi hade en liten incident för ett par år sen då jag körde V70N. Familjen skulle checka in på hotell i Örebro, nyckeln satt i tändningslåset medan vi packade ur bilen och vår (dåvarande) tvååring lyckas trycka in låsknappen på dörren just i ögonblicket efter jag slagit igen bakluckan. Alla dörrar stängda och låsta och nyckeln i tändningslåset med inlåst barn i solvarm bil. Inget kul för mamma och pappa då kan man säga. Sekunderna innan jag skulle slå in sidorutan vid förardörren fick frugan tösen att låsa upp igen.
Tja, man lär sig rätt snabbt att man inte skall lämna nyckeln i tändningen om man går ur den :-)

Jag tycker det är en obehaglig känsla att inte ta med mig nyckeln (må den sitta i tändningslås eller ligga mellan säten eller liknande) när jag går ur bilen. En sådan där "tänk om..." känsla, så jag lämnar aldrig nyckeln i bilen.
Användarvisningsbild
av Lilja
Hehe jo jag brukar veva ner rutan om jag skulle lämna en bil i verkstaden t.ex.
Hade en bil en gång som stod med rutorna nere, motorn igång och nycklarna då naturligtvis i. Skulle gå förbi med något så stängde till dörren. Dörren låste sig... med motorn igång :P
Fick ringa kunden och be honom komma med extranyckeln haha, lagom pinsamt det där.
Vet fortfarande inte varför skiten låste sig :S
Jag har kört med Keyless/PCC nu i två veckor ca på nya bilen. Har ännu inte blivit kompis med systemet riktigt.
Har lyckats med följande:
1. Tappat nyckeln inuti bilen så den åkte ner mellan stolarna och var ett helsike att få tag i.
2. Haft nyckeln i fickan medan bilen stod på tomgång (för att hålla kylan i bilen), det plingade i bilen såpass så barnen vaknade...
3. Känner att jag under färden funderar på var jag har nyckeln någonstans, i vilken ficka etc...

Lite mer tillvänjning så kanske även jag "är såld", vi får se.
Lilja skrev:Hade en bil en gång som stod med rutorna nere, motorn igång och nycklarna då naturligtvis i.......Fick ringa kunden och be honom komma med extranyckeln
Om rutorna var nere var det väl bara hoppa in genom rutan och ta ut nycklarna ?:-/ Eller menar du att rutorna var uppe kanske?

/Kalle

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]