Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fraz
Halloj.
Skall nu montera ett drag med 13 polig el-kontakt på min V70II 2008, kommer att montera det hemma för att spara en slant. Och för att min polare är volvo mek och hjälper mig
Har fått ett bra pris på ett monoflex(?) drag som jag nu har hemma, men kabelsattsen ser ut som en jävla epa härva!...
Man skall ström sno från alla baklampors kontakter och även i taket jämte inerbelysningen i skuffen!...

Jag vet att volvos egna kabelsatts med 7 polig kontakt har en mycket enkel och fin montering, två kontakter som pluggas i varsit utag i reservhjuls balljan plus en jordkabel.

Det jag vill veta är om Vovos egna 13 poliga kabel satts ser likadan ut och kopplas på samma sätt som den 7 poliga?
(Min mek polare har inte monterat ett 13 poligt drag på en v70II än så han visste inte)

Det skiljer en bra slant i pris på volvos kabelsatts och monoflexet, men det kan det vara värt om det blir en enklare och snyggare instalation.
Sen vet jag inte om min nya volvo/ford bil tycker om att man ström snor allá epa koppling!..

Om ni vet, eller rentav har en v70II s80n med 13 polig kontakt så vore jag tacksam om ni tittade på instalationen i reservhjuls baljan och skrev mig ett svar.

Och för dom som undrar, så skall jag ha 13 polig kontakt för att få ut alla funktioner ur husvagnen. el till kyl, dimljus, backljus.

/Fraz
av edwall
Monterade den 13 poliga kontakten till min V70II och det var bara plug´n´play kablar in i den separata trailermodulen, säkring + sladd in i vänster säkringscentral i bagagutrymmet. Samt slutligen laddning av mjukvara. Rekomenderar verkligen volvos kabelsats istället för något hemmamek
koppla inte in "epa-härvan" !!!!
Det kommer bli varningar för lampfel på det mesta som tjuvkopplas ström från.
Hur är det löst med laddning till husv-batteri/ kylskåp o dyl??, är det direkt på batt??, ingen bra lösning isf! du kommer tömma både bilens och vagnens batt ..
Trailermodulen styr detta så du får laddning "bakåt" men kopplar ifrån detta när du stänger av bilen.

Dessutom är det bara att "tjonga" i kontakten i modulen så är du färdigkopplad, istf att klippa runt i bilen med allehanda strömtjuvar och annat skit.
Så ja!!, volvosatsen är att rekommendera!.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har sett båda härvorna o skule utan tvekan ta volvos, som är lika enkel som den 7-poliga.

jag fick stifta bekantskap med den andra härvan när en kund kom in med bilen för felsöking, han hade låtit en annan firma montera drag & el, men dom fick inte elen att funka, så då lämna dom in bilen till volvo, utan att lämna med monteringsanvisning eller kopplings schema...
Användarvisningsbild
av Fraz
Tackar tackar tackar..................................

Ni är guld värda!..
Skall inte montera denna skiten på min bil!

Åter igen ett stort tack gubbar, vad skulle man göra utan detta forum?..

/fraz
Användarvisningsbild
av gooose
Fraz skrev:Tackar tackar tackar..................................

Ni är guld värda!..
Skall inte montera denna skiten på min bil!

Åter igen ett stort tack gubbar, vad skulle man göra utan detta forum?..

/fraz

Utan detta Forum skulle många leva ett liv i ovisshet och begå många Misstag som redan andra ev upplevt och kan här igenom göra livet lättare för sina
Volvo familje medlemmar

//Goose
av riha
Här är annars mont. anv. för 13 polig volvo kabel.

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... 95d2c6692f

Jag har 13 polig på min bil eftersom vårt hästsläp har det. Det är även en Euro standard så det underlättar om man är utomlands och skall använda bilen med grejor där. Samt för husvagnar.

Kör på Volvos variant, det är enklast och ger dig garanti och bra service om något händer också.
Användarvisningsbild
av Fraz
Oj oj jösses vilken skilnad i montering!.............
Ja ja, man får vad man betalar för. Nu blir det volvos kabel satts, varför gör man inte rätt från början när man inners inne vet?...
Användarvisningsbild
av CarMan
varför väljer inte fler att montera 13 poligt?
den 13 poliga sitter fast bättre & haar fler funktioner.
sen så kan man ha adapter till 7 polig om man vill, denna adapter kan inte lossna, vilket adaptern från 7 till 13 kan.
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]