Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
bilgalen skrev:Kave: Du som använder din XC70 på rätt sätt.

Vad tror du om att dra upp en båt på ett ställe där framhjulen på bilen står på gräs och bakhjulen i sand. Lutningen är ungefär som en vanlig byggd båtupptagningsramp? Båten väger ca 1,2 ton med tillkopplad trailer.
Sålänge inte hjulen sjunker ner för mycket i sanden så är det nog inga problem. Vart i Sverige gäller det?

Låt DSTC vara påslaget som standard för då "diffbromsar" det som bäst.

De få gånger jag varit med om att man måste "gasa ordentligt" så är det för att DSTC systemet ska gå in och bromsa ex höger bakhjul och vänster fram om bilen står på ojämnt underlag. Ungefär som i Volvofilmen. Haldexen låser sig riktigt bra med en gång men DSTC kan kräva en del gas för att hindra spinnande hjul på respektive axel.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bilgalen skrev:
VolvoB20 skrev:
bilgalen skrev:Kave: Du som använder din XC70 på rätt sätt.

Vad tror du om att dra upp en båt på ett ställe där framhjulen på bilen står på gräs och bakhjulen i sand. Lutningen är ungefär som en vanlig byggd båtupptagningsramp? Båten väger ca 1,2 ton med tillkopplad trailer.
Inga problem alls, jag drog upp 1,6-1,7 ton på en ramp med massor av rullgrus med V70 AWD. Min egen båt väger 2,1-2,2 ton och den har aldrig varit problem att dra upp på vanliga båtramper.
Det här är alltså ingen riktig byggd ramp utan ett naturligt "lämpligt" ställe att ta upp båten på. Men längst ner är det alltså sandstrand (där bakhjulen står).

Som jag skrev tidigare så testade jag i helgen med en Toyota Rav4 av nyare modell, det gick inte. Men den har ju någon slags viskokoppling om jag fattat rätt.
Ok, beror på vad för sand det är, hårdpackad fuktig sand eller "fluffig vit sand"..... grym skillnad.....

Nya Rav4 har inte visco utan en elektronisk Toyota diff ala Haldex

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]