Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ztaffans
Har provat med Biltemas Jack Pad som alltid har fungerat på alla tidigare bilar jag haft. På V70II funkade den inte för mig, klöv Jack Paden mitt itu :( Tänkte först att den var skadad så jag provade att vrida den 90 gader, samma visa igen klövs mitt itu :x Jag funderade ett tag :?: och tittade på originaldomraften och kom fram till följande:

:idea: Jag sågade till en kraftig träklots som är ca 95mm x 95mm så att den får plats i uttaget för originaldomkraften. Sågade även ett spår som är ca 14 mm brett och 15mm djupt
som plåtfalsen ligger i. Anledningen till att jag gjorde spåret så brett var att rädda plasten bredvid plåtfalsen.
I botten på spåret limmade jag en bit vanlig plastmatta (alltså en sådan man limmar på golvet inne normalt).
Gick kanonfort att lyfta med garagedomkraften sedan utan knak i klotsen eller bilen :-)-)
Obs! Tänk bara på i vilken riktning ni sågar spåret i klotsen. Spåret skall ligga tvärtemot fiberriktningen annars klyvs klotsen lätt.

Lycka till !! :D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det blir mycket problem för en enkel sak! :wink:

Kanske är en dum fråga (?) men varför inte köra till ett ställe och få det bytt (och kanske förvaring av däcken)? Kostar väl ca 150 kr att få bytt till sommardäck på en del ställen! :) Lägg till ett par hundra så slipper man ha däcken hemma också!
av ztaffans
XC90_Executive skrev:Det blir mycket problem för en enkel sak! :wink:

Kanske är en dum fråga (?) men varför inte köra till ett ställe och få det bytt (och kanske förvaring av däcken)? Kostar väl ca 150 kr att få bytt till sommardäck på en del ställen! :) Lägg till ett par hundra så slipper man ha däcken hemma också!
Så mycket problem är det väl inte. Träklotsen tog ca 15 - 20 minuter att göra.
Det tar inte mer än max 20 minuter att skifta alla fyra hjulen hemma i garaget med garagedomkraft.
Det är tycke och smak. En hel del har klagat på rostiga hjulbult. Troligtvis pga att muttermaskin använts hos däckfirman.
Jag har inga problem med rostiga bult, använder bara fälgkors eller vanlig hylsa och momentnyckel (140Nm ska det vara).
av Amli

Håller med. Bilbolaget i Umeå tar 100:- om man har Volvokort för ett byte.
av Xotica
Amli skrev:

Det var inte alls speciellt mkt för däcksbyte, ska låta dem byta mina iaf nu då jag beställer mina nya sommarsulor =)
Användarvisningsbild
av henka35
Amli skrev:

Helt ok att låta typ Volvo göra det för 100 kr men förra hösten gjorde en däckfirma jobbet åt mig.
Inte helt nöjd blev jag för de lyckades slänga de två däck med mest vikter på framhjulen vilket jag inte brukar föredra.
De är ju i balans men det finns alltid större risk att man känner något i ratten jämfört med om de sitter på bakvagnen.
Dessutom så var det lite si och så med mönsterdjupet... Jag brukar inte blanda däcken hej vilt utan max skifta fram och bakhjul med varandra. De hade lagt typ ett fram och bakhjul fram osv. Så genom att göra ett jobb som tar 30 min själv så har man full kontroll :-)-)

//Henrik
av lobbysleeper
Gillar också att göra jobbet själv.
Då kan man passa på att kolla så det ser ok ut kring navet, borsta bort rost (som jag fått :( ), samt smörja på alupasta. kanske till och med göra rent hjulhuset ordentligt med medel + borste.

Kan göra det när man vill, på däckfirmorna i stockholm är det kö alla helgerna kring däckbytartider så man måste vara där tidigt, eller ta nummerlapp och vänta osv.

Heller inga smutsiga fingrar som kladdar ner de nyputsade och förseglade fälgarna som åker på.

Enda jag inte kan klaga på är priset, 100-200kr är i sig inga pengar att få jobbet gjort. Men pedant och kär i sin bil som man är klagar jag inte över 30 minuters donande :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ztaffans skrev:Har provat med Biltemas Jack Pad som alltid har fungerat på alla tidigare bilar jag haft. På V70II funkade den inte för mig, klöv Jack Paden mitt itu :( Tänkte först att den var skadad så jag provade att vrida den 90 gader, samma visa igen klövs mitt itu :x Jag funderade ett tag
Biltemas JackPads är inget starka, i brist på annat tog jag en tjock sula (2-3 cm) från ett par strand-sandaler som någon slängt i tunnan, den är 100% oklyvbar och har hållit över 50 st lyft :mrgreen: överträffar biltemas plastbit 100 ggr om i styrka och slittålighet. . Formar sig perfekt efter bilen/balken/plåtkanten och återgår efter någon minut till originalformen.

Bild
av Xotica
Var inne på volvo idag och skulle handla lite olja bla.. De hade tagit bort ordinarie turordningsknapp för verkstadsbesök och klistrat dit en papperslapp med texten " Hjulbyte " kan säga att det var MASSOR med människor som skulle byta däck där idag =) sedan att deras datasystem hade havererat och varken tog emot Visa/volvokort gjorde det inte lättare för dem.
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]