Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2lkopp
Vi står i valet och kvalet om vi skall byta ut vår 945 Turbo -98 mot en V70 av nyare årsmodell.
Vi har funderingar om utrymmet i baksätet. I dagsläget använder två barn bakåtvända bilbarnstolar modell Acta Graco Cosmic (el. liknande) och ett barn använder en Acta Rallysport. Är det någon härinne med praktisk erfarenhet som vet om det går att få in dessa tre bredvid varandra i baksätet på en V70 med "senaste" karossen? I en V70 N?

(bland känns det lättare att ställa en fråga här än att åka till Volvo med tre barn för att se om det går att knö in barnstolarna i baksätet...)

Tacksam för svar!
av lobbysleeper
Vet ej om alla tre går in "utan problem".
Har själv en Rallysport som utan problem kan sättas på ytterplatserna.
Sitter den i mitten så blockerar den fästet till högra platsens säkerhetsbälte, så man får pressa bort stolen när detta ska fästas och sedan dra tillbaka stolen till sin rätta position. Det går alltså, men lite knöligt att komma åt bältesfästena.

Vet inte i vilken ordning du tänkt sätta stolarna, men gissar de bakvända på ytterplatserna?

I alla fall så har jag en Cosmic stol i källaren också i väntan på tillökningen. Så om ingen annan har erfarenhet så kan jag prova att ställa in den också i baksätet och kolla hur det funkar om intresset finns.

I övrigt vet jag inte måtten på baksätet i 945:an, men i V70II är baksätet är 145cm i axelhöjd.
I V70N är det 142cm i axelhöjd.

Edit: Generellt sett har väl aldrig bredden varit ett problem i V70, tvärtom snarare. Däremot djupet är ju fortfarande dåligt (kanske 945an är bättre där?), så framstolarna kan inte skjutas så långt bak för att bakvända stolar ska få lite plats. I synnerhet när barnet börjar bli större så benen behöver mer plats för att inte få det trångt mot baksätets ryggstöd. Mest påtagligt kanske om de vuxna i fram är längre än genomsnittet.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Jag har en Acta Graco Cosmic på en av ytterplatserna. Sedan har jag Volvos bälteskudde med ryggstöd på den andra platsen. Med dessa imonterade så kan en normal vuxen sitta mellan stolarna men det är trångt. Det största problemet är inte bredden utan avståndet till framstolarna. Här har det inte hänt så mycket jämfört med V70N. Eftersom jag är 190 cm lång så måste den älsta grabben (4 år men lång) ta av sig skona för att få plats bakom mig när jag kör... :???:
Nu vet jag inte hur långa ni är men det är klart mycket enklare med i och urstigning om framsätesfolket är under 180 cm.
Så min slutsats är att V70II inte är en bil för trebarnsfamiljer utan då ska man ha buss :roll:

//Henrik
av stefang
Åk till en återförsäljare, låna en provkörningsbil, kör hem, prova med dina barnstolar i provkörningsbilen.

Du lär få in stolarna men sen handlar det ju om du tycker att det funkar, och det kan du bara bedömma själv med din utrustning (och de som ska sitta fram).

Med tre barn säger jag XC90 alla gånger dock. Du får en fin begad XC90 för samma pris eller billigare än V70 II. XC90 är tex så stor att man kan ha en bakåtvänd i mitten på andra raden utan att den lutar mot framstolarna, suveränt eftersom det blir sånt meck när olika långa personer kör en bil med bakåtvända stolar som lutar mot framstolarna. Jag har en Britax med stödben i mitten och två Britax Kidfix på ytterplatserna eller på tredje raden, ett tag åkte alla tre bakåtvänt.
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]