Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kimozabe
Hej,

Kommer montera solfilm på våran nya v70, är en svart metallic summum så jag vill ha rätt mörkt.
Jag står mellan 85% och 95%, 95% är klart snyggast men man får kompromissa med funktion också då jag inte vill att sikten ut bakåt ska bli allt för drabbad. Ser man verkligen så tydligt genom 85% i vanligt dagsljus om man har mörk interiör?
ingen som har foton på bilar med 85% och 95%?

Har endast sett Volvos 70% rökta rutor samt 75% och tycker dom inte är tillräckligt.
av Nimbus19
Jag har Volvo's mörktonade rutor och det är rätt så mörkt. Man ser bilarna bra i dagsljus och man ser bilarna bakom även i mörker.
Om man tonar rutorna till 95% så säger det väl att man bara släpper igenom 5% ljus eller...?
Innebär det inte att man inte kommer ha någon bakåtsikt i mörker och nästan inget i dagsljus?

Ett tips för dej när du väljer vilken toning du skall välja.
Gå till en optiker och titta på solglasögon, lossas att du skall köpa solglasögon och att du funderar på att välja mellan 70%, 85% och 95%, samt att du vill prova hur det blir i verkligheten.
Gör detta test både i dagsljus och i mörker.

Du kommer antagligen att se att 95% är för mörkt, 85% är gränsfall och 70% det du skulle ha valt om du valt solglasögon.

Jag köpte solglasögon för skidåkning i alperna och dom har 80%.
Användarvisningsbild
av len
Jag sätter aldrig på baluckan (V70). Dels ser man skitdåligt på natten /vintern ( svårt se om polisbil). Men största anledningen är säkerheten, bilen bakom ser inte igenom din bil dvs ser inte bilen framför eller hans lysen, så risken att bli påkörd ökar. Det räcker på sidorna tycker jag
av Kimozabe
len skrev:Jag sätter aldrig på baluckan (V70). Dels ser man skitdåligt på natten /vintern ( svårt se om polisbil). Men största anledningen är säkerheten, bilen bakom ser inte igenom din bil dvs ser inte bilen framför eller hans lysen, så risken att bli påkörd ökar. Det räcker på sidorna tycker jag
Låter Förnuftigt.
Vi sätter runt om för vi kommer ha en hundbur med hund där bak och filmen dämpar värmen en del.
av dali
Ingen som testat olika på sidorna och på bakluckan? Har man 85% på sidorna (bak) borde väl 70% på bakluckan räcka långt, utan att man får problem att backa på vintern.
av Bobafett
Kör med lösa skivor fån solarplexius, det blir riktigt mörkt, det jag gillar mest är att folk INTE ser igenom bilen... Största anledningen är dock att vi har hundar, så jag vill inte att löst folk skall gå fram och titta och peka, det är inga guldfiskar....
av lobbysleeper
Själv kör jag "mörkaste" som Lelax Solfilm hade, vet ej vilken procent den har dock, över 90% säkert.
Men jag tycker det är väldigt skönt att slippa all form av insyn, i synnerhet till bagageutrymmet. Så man kan slipper använda "insynsskyddet" som bara tar plats när det ej används.

Även bra med ljusdämpningen i baksätet när dottern kollar film, och inte heller lika stark sol som irriterar och värmer.

Men visst är det för jäkla mörkt rent ut sagt när man ska backa på vinterhalvåret, dock är det värt det.
För det är snyggt med helt mörka rutor nu när B och C stolparna är blanksvarta, så hela rutpartiet blir en svart enhetlig ruta, inramat av summum-listen. Me like :-)-)

På samma sätt som 18-tummarna nu på sommarn drar en massa mer bränsle och kör bilen tyngre/segare, men det är så mycket snyggare.
Användarvisningsbild
av len
Hundar är en sak. Har ingen erfarenhet, men så mycket hindrar väl inte filmen eller?
Jag kör kanska långa sträckor och när det är mörkt får du lägga många extra sekunder på att se genom bakrutan under en 50-milafärd. Orkar du inte med insynsskydd, gör som jag, ha en filt i bilen! Efter en inslagen bakruta för 4 år sedan, satte jag in standardruta. Ångra inte.
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]