Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus6
Jag hakar på debatten om luftflödet.

Jag upplever också ett visst "kallras" från munstycket på panelen. Men jag har inte märkt att temperaturen varierar så som du beskriver. Däremot är det tydlig skillnad i temperatur på den luft som strömmar upp från panelmunstycket och den som pyser ut i det stora utblåset strax under.
Jag kan tänka mig att detta är en bra egenskap på sommaren. Att kyligare luft går upp i båge och rinner ner över föraren. Kalluften vill ju neråt.
På vintern blir det dock lite väl kyligt eftersom redan sval luft går upp och blandar sig med den ännu kallare luften som bildas i skarven ruta/fönsterram innan den kommer ner på föraren.
Precis, har kollat vidare lite när du säger det och det är bara det lilla munstycket som blåser kallt, det stora släpper fortfarande varmluft. Jaja, snart är det sommar :lol:
av perjak
perjak skrev:]

Jag hakar på debatten om luftflödet.

Jag upplever också ett visst "kallras" från munstycket på panelen. Men jag har inte märkt att temperaturen varierar så som du beskriver. Däremot är det tydlig skillnad i temperatur på den luft som strömmar upp från panelmunstycket och den som pyser ut i det stora utblåset strax under.
Jag kan tänka mig att detta är en bra egenskap på sommaren. Att kyligare luft går upp i båge och rinner ner över föraren. Kalluften vill ju neråt.
På vintern blir det dock lite väl kyligt eftersom redan sval luft går upp och blandar sig med den ännu kallare luften som bildas i skarven ruta/fönsterram innan den kommer ner på föraren.
Efter verkstadsbesök kommer hör en uppföljning i ämnet.

Jag påtalade mitt problem med kallraset och åtgärden blev uppdaterad programvara samt justering av spjällmotorer.
Jag vill påstå att det blev betydligt bättre och jämnare flöde. Nu kommer det kontinuerligt luft både ur panelmunstyckena och de i instrumentbrädans framkant.
av MatsP
Menar du att det efter uppgradering nu kommer luft även ur de 4 mittre munstyckena fram i Auto läge ?
Jag har under vintern märkt att det inte alls kommer luft ur dessa munstycke i Auto. Detta behövs för att bla värma händerna och även för baksätet. För att få luft måste jag manuellt sätta ventilationen till mittläge. Min V70 är tillverkad sep -08
av perjak
MatsP skrev:Menar du att det efter uppgradering nu kommer luft även ur de 4 mittre munstyckena fram i Auto läge ?
Jag har under vintern märkt att det inte alls kommer luft ur dessa munstycke i Auto. Detta behövs för att bla värma händerna och även för baksätet. För att få luft måste jag manuellt sätta ventilationen till mittläge. Min V70 är tillverkad sep -08
Ja. Jag upplever det som att det kommer ungefär samma luftflöde ur de fyra utsläppen i panelen som ur de två springorna i panelkanten. Tidigare var det främst de smala springorna som levererade luft.

Tidigare kunde jag i bland störas av drag i ögonen av den luftström som kom ur springorna. Nu är det betydligt bättre och dessutom har man ju nu möjligheten av avlänka luftflödet.
av marcbe
MatsP skrev:Menar du att det efter uppgradering nu kommer luft även ur de 4 mittre munstyckena fram i Auto läge ?
Filosofin på den automatiska regleringen är att inte släppa ut luft ur panelmunstyckena i I-brädan (de du nämner, som aktiveras om man trycker på mitten på "gubben" i klimatpanelen). Man lägger luften ur golvmunstycken samt defrostermunstycken för att hålla rutor imfria. Lägger man (varm) luft i panelmunstycken i kallt klimat blir det lätt kvalmigt/för varmt i huvudhöjd. (Det kommer dock alltid lite läckluft ut till de yttre panelmunstyckena för att hjälpa att hålla sidorutor imfria samt motverka kallras vid dörrsidorna.)

Så ECC-automatiken beter sig helt som den skall.

Det är väl det som är grejen med automatisk klimatanläggning, passar automatiken inte hur man själv vill ha det (alla är olika) så kan man alltid ändra/kompensera med t ex annan temp, lägre/högre fläkt, eller annorlunda luftdistribution.
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]