Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av len
Nå, nu hör det till saken att jag kört 46000 mil med AWD, allt från viskon till -08 jag har nu. Skillnaden i rotationshastighet på landsväg kan du glömma. Den är fortfarande framhjulsdriven! Så att AWD drar mer soppa på sommaren är klart dvs motsvarar lite bly i skuffen om du vill. När du startar i en korsning och svänger ut på sidogatan och gasar, spinner jag koss med FWD medan dagens Haldex för över till bakaxeln och det spinner inte. Detta med slita mindre däck är en erfarenhet jag har, men svårt att bevisa då jag kör relativt mer landsväg med min AWD. :)
Användarvisningsbild
av Thho
Har de senaste 20-åren haft både FWD/RWD, AWD-bilar och SUV med riktig AWD parallellt och måste säga att med några undantag känns AWD ganska onödig på vanliga personbilar utom i vissa extremfall.

Det enda fallet jag på rak arm kommer på där jag verkligen behövt AWD: Dra runt hästsläp med 2 hästar på en leråker i spöregn vid hästtävlingar=AWD en STOR fördel men med Volvon kör man fast i alla fall trots AWD. Därblir det då till att ta Landcruisern 100:an. Första gången jag körde fast med Volvon på en leråker fick LC100:an dra loss både bil och släp samtidigt, i, utan märkbara problem.

I övrigt så är det mest nys att AWD gör bilen så mycket stabilare vid NORMAL vardagskörning, i alla fall med moderna bilars stabilitetssystem. På asfalt får man nog vara FREDRIK EKBLOM för att känna skillnad och i halt väglag bör man ta det lugnt i alla fall så AWD:ns marginalnytta är i stort sett försumbar. Börjar det vingla med en FWD i snömodden bör man i vilket fall ta det lite lugnare. AWD gör bara att du krymper dina säkerhetsmarginaler om du håller en högre hastighet. Framkomlighet är väl bra men du ska kunna stanna också och med den högre hastighet du håller med AWD får du avsevärt längre stoppsträcka.

Senaste V70in med FWD (-04) tog sig fram i 99% av fallen och då handlar det om var annan vecka till och i Årefjällen. Nuvarande Mercan med bakhjulsdrift klarar det i stort sett lika bra och min nya V70IIAWD har givetvis inte skämts för sig i fjällen men SÅ STOR SKILLNAD ÄR DET INTE. Du kan ta moddsträngarna i högre hastighet med AWD men till vilken nytta. Ingen mycket i alla fall för den person i en AWD-bil som snurrade i en moddsträng och frontade med vår Volvo i 110km/h. Två ganska allvarligt skadade i vår bil, en död och en på långvården för resten av livet i den mötande AWD-bilen. Det visade sig att hårda ½-metersmoddvallar vinner även över AWD.

Tyvärr har jag väl själv nån gång tackat AWD för en snabb resa från/till Åre i snöstorm och modd då man med AWD fortfarande kunde marscha i 130-140 då FWD/RWD bilarna kröp fram i 60-70 men så här i efterhand och med en frontalkrock i minnet var det kanske inte så moget kört.

Visst, det blir inget hjulspinn om man gör en korvkioskraggarsväng ut från en korsning, så man sparar kanske lite däck om man har den böjelsen men i sådana fall brukar man ju å andra sidan eftersträva lite däcktjut så det är väl hugget som stucket.

Nackdelarna är väl i Volvos fall priset och dieseltörsten (strax under litern i snitt med Aut) och frågan är om det är värt det. 2,4D lär göra jobbet lika bra till lägre pris och med lägre dieselförbrukning
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Thho skrev:Det enda fallet jag på rak arm kommer på där jag verkligen behövt AWD: Dra runt hästsläp med 2 hästar på en leråker i spöregn vid hästtävlingar=AWD en STOR fördel men med Volvon kör man fast i alla fall trots AWD. Därblir det då till att ta Landcruisern 100:an. Första gången jag körde fast med Volvon på en leråker fick LC100:an dra loss både bil och släp samtidigt, i, utan märkbara problem.
Jag har också kört både AWD och FWD med tunga släp och måste säga att skillanden är som dag och natt. AWD är på en helt annan planet

Så fort det är lite grus och lite uppför så kommer man inte en centimeter med släpet bakom, det bara slirar.

Samma sak om man kör ut och vänder på gräset, det räcker med lite dagg så slirar det ohjälpligt.

Eller med lit snö/is med släpet bakom man kommer inte ur fläcken vid minsta motlut.

Med AWNd är det bara att tuta ock köra, aldrig minsta problem.

Men visst kan man kanske leta upp någon en helt uppkört leråker där man fastnar och blir hängade på uderredet, ocgh då kan en stor Jeep behövas för kommma loss.

Men drar man inte släp så räcker ju FWD grymt låmgt.
Användarvisningsbild
av Thho
VolvoB20 skrev:
Thho skrev:Det enda fallet jag på rak arm kommer på där jag verkligen behövt AWD: Dra runt hästsläp med 2 hästar på en leråker i spöregn vid hästtävlingar=AWD en STOR fördel men med Volvon kör man fast i alla fall trots AWD. Därblir det då till att ta Landcruisern 100:an. Första gången jag körde fast med Volvon på en leråker fick LC100:an dra loss både bil och släp samtidigt, i, utan märkbara problem.
Jag har också kört både AWD och FWD med tunga släp och måste säga att skillanden är som dag och natt. AWD är på en helt annan planet

Så fort det är lite grus och lite uppför så kommer man inte en centimeter med släpet bakom, det bara slirar.

Samma sak om man kör ut och vänder på gräset, det räcker med lite dagg så slirar det ohjälpligt.

Eller med lit snö/is med släpet bakom man kommer inte ur fläcken vid minsta motlut.

Med AWNd är det bara att tuta ock köra, aldrig minsta problem.

Men visst kan man kanske leta upp någon en helt uppkört leråker där man fastnar och blir hängade på uderredet, ocgh då kan en stor Jeep behövas för kommma loss.

Men drar man inte släp så räcker ju FWD grymt låmgt.
Ja det är väl en bra sammanfattning VolvoB20. Drar man tunga släp på slirigt underlag så är AWD nästan en nödvändighet men det går att köra fast med AWD också. I nästan alla övriga situationer är marginalnyttan av AWD obetydlig. Att bilen skulle bli dramatiskt mycket stabilare med AWD vid normal körning på vanliga vägar är bara nys. Skulle faktiskt tippa att de flesta, vid ett blindtest i vanlig trafik, inte skulle kunna avgöra om bilen har AWD/FWD/RWD.

Du kan säkert hitta nån glashal vinterbacke som du inte klarar med FWD/RWD, någon metertjock moddsträng som du måste undvika eller nån lerig kostig till sommarstället i övrigt så funkar RWD/FWD lika bra som AWD till lägre pris/förbrukning.
av Amli
Sen ska det tilläggas vart i landet man bor. Allt söder om Sthlm kan jag förstå. Men om man ser till t ex Norrland där jag bor och det fortfarande är ett par dm snö kommer det mer till sin nytta.
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]