- mån 30 mar 2009, 21:07
#274426
perhall skrev:Nä, xc90 var tystare i motorväg! körde den i 16000 mil. Med xc 70, 4000 mil, har högre motorljud samt låter värre på skrovlig asfalt. Skyller på profilen. Mindre luftkudde som isolerar. Hålls med av däckfabrikanterna. Skulle gärna tagit 16 tum, men det hade kostat extra! Din 40-profil är för stötig. Tröttnat på en X5 med sportpaket! Som att köra gocart. Vem vill köra 40 mil till fjällen med tandskydd? :mrgreen:len skrev:xc 90 har 235/65-17 ( 7 sits måste ha 17 för bromsskivorna). Gick tystare än V70!Däcken kan ha gått tystare pga mer luft/högre profil samt annat däcktyp (SUV-däck är ibland tystare och mindre sportiga) men som bil är XC70II/V70II tystare än xc90. Håller med om att högre och smalare däck ofta är att föredra, men att man måste köra racing för att märka skillnaden håller jag inte med om. Det är stor skillnad på en V70II med 205/60-16 mot 245/40-18, även vid normal rätt inspirerad körning! PH
Körde 16000 mil och ca 5-6000 mil på däcken! Med xc70 är det 235/55-17 . Innebär 22 mm lägre höjd.
Tyvärr. Skulle föredra smalare däck eller högre skuldra för bättre komfort. Jag har ingen banracingbil och du måste köra racing för att uppskatta skillnaden i profil. Fråga kontruktörerna, det är mer en marknadsfråga med lågprofil "sportigare utseende", etc.
xc70, D5, Automat, + wide glide i garaget