Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bokade idag tid för service och frågade om möjliga uppdateringar till bilen. Fick svaret att Volvo nyligen släppt (efter jul) en uppdatering till dessa motorer som syftar till att få ner förbrukningen. Han påstod att enligt Volvo så kan man uppleva en ryckig gång på lägre varv och att man kanske inte vill byta på grund av detta. Jag tycker i dagsläget att motorstyrningen är väldigt bra, stabil gång, jämnt och fint flöde och vill helst inte byta ner mig för att endast spara ett par droppar. Fråga:
Någon som gjort uppdateringen?
Hur upplever ni den, är motorn ryckigare än tidigare?
Lägre förbrukning?
Motorstyrningen?

Skall tillägga att detta gäller även manuella bilar och inte den uppdatering som nämnt i en annan tråd där automatlådan fått en uppdatering.
Ottoman skrev: Skall tillägga att detta gäller även manuella bilar och inte den uppdatering som nämnt i en annan tråd där automatlådan fått en uppdatering.
Nja, det tror jag inte riktigt på. Den informationen har allafall inte jag läst
isf, uppgraderingen som kan sänka bränsleförbrukningen gäller endast
aut bilar, hela uppgraderingen bygger på att ändra växlingsförhållandena.

Sen kanske det finns en ECM uppgradering som ska göras på din pga att den
är berörd av en kampanj men den tror jag inte har alls med bränsleförbrukningen att
göra utan mer med Partikelfiltret.
Ja nu kan ju jag bara säga vad jag hört från Bilia. Det har precis släppts en uppdatering som sagt, som gäller motorn, har inget med växellådan att göra. Min bil omfattas inte av någon kampanj eller dyligt, det är en uppdatering kort och gott. Så någon som gjort uppdateringen och upplevt symptomen som Volvo säger?

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]