Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag var på Volvo service idag ang. parkeringshjälpen som jag upplever som mycket störande eftersom det aktiveras och piper lite för ofta.
De sa att de kunde erbjuda mig en mjukvarouppdatering så kallad ”Parkeringshjälp reducering”. Men jag var lite tveksam efter deras beskrivning… enligt de så ska hjälpen avaktiveras efter man överstigit 15 km/h, därefter kan man behöva aktivera den manuellt om man inte ska använda läget R på växelväljaren… de påstår också att det kan inträffa att hjälpen är avaktiverad då man inte vet om det…?
Någon som exakt vet vad ”Parkeringshjälp reducering” innebär?
Tips och råd?

TACK!
Senast redigerad av 1 GATUPLAN, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Nu har jag pratat med verkstadschefen och fått närmare förklaring kring ” Parkeringshjälp reducering”. Jag tycker att det låter vättigt och kan vara en lösning till oss alla som tycker att parkeringshjälpen kan vara irriterande när den piper när den inte ska…
Så nästa vecka kommer jag boka tid för omprogrammering…
Så låter förklaringen:
Det är ett program som gör att dem främre sensorer som mest klyddar och aktiveras i tid och otid fungerar lite annorlunda. Så när man överstigit 16km/h så avaktiveras dem främre sensorerna automatiskt. När man ska parkera så aktiveras dem automatiskt när man växlar i R-läge. Eller så trycker man manuellt på aktiveringsknapp. När man startar bilen så är alla sensorer aktiverade.
Nu har jag haft det i 2 dagar och det verkar funka klockrent. Parkeringshjälpen aktiveras i princip alltid när jag behöver den och alltid avaktiveras då det kan pipa i onödan.
Parkeringshjälp reducering eller begränsning är egentligen bara en inställning… jag fick den GRATIS på Volvos verkstad och jag kan varmt rekommendera till alla som upplever systemet som tjatig osv. Självklart går det att ställa om tillbaka till ursprungliga inställningar och det tar inte många sekunder.

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]