Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
#268041
XC90_Executive skrev:Jag tror att det kan hända något med 2,5T. :)

Typ fler hk (kanske 231?). Lägre förbrukning, lägre utsläpp och bättre prestanda....
Det tror nog alla...
Frågan är när? Vecka? Månad? Halvår? Det får ju gärna hända något typ nu!
Är det GTDi du syftar på eller "bara" en uppgradering?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#268046
bjornw skrev:Det tror nog alla...
Frågan är när? Vecka? Månad? Halvår? Det får ju gärna hända något typ nu!
Är det GTDi du syftar på eller "bara" en uppgradering?
Jag syftar på 2,5T. Jag tror det händer något snart! :)

Typ 231hk/340Nm och ca 206g co2/km....
av bilgalen
#268053
XC90_Executive skrev:
bjornw skrev:Det tror nog alla...
Frågan är när? Vecka? Månad? Halvår? Det får ju gärna hända något typ nu!
Är det GTDi du syftar på eller "bara" en uppgradering?
Jag syftar på 2,5T. Jag tror det händer något snart! :)

Typ 231hk/340Nm och ca 206g co2/km....
Dus kriver 2.5T...menar du FT eller kommer Volvo gå ifrån etanoltramset?
Användarvisningsbild
av bjornw
#268067
XC90_Executive skrev:Jag syftar på 2,5T. Jag tror det händer något snart! :)
Typ 231hk/340Nm och ca 206g co2/km....
231/206 = 1,12 hk/g co2.

Jämför det med 3.2 med 238hk/320Nm och 246g/km (aut) dvs 0,96 hk/g
eller 2.0 145hk/190Nm och 199g/km (man) dvs 0,73 hk/g :!:
och dagens 2.5T 200hk/300Nm och 223g/km (man), 244g/km (aut) dvs 0,90 hk/g resp 0,82 hk/g

Bättre, men vi vill se ett co2/km under 160g.

Passat TSI
160hk/250Nm och 186g/km (man), 199g/km (aut) dvs 0,86 hk/g resp 0,80 hk/g
200hk/280Nm och 188g/km (man), 204g/km (aut) dvs 1,06 hk/g resp 0,98 hk/g

BMW 5 sedan
520 170hk/210Nm och 162g/km (man) dvs 1,05 hk/g
523 190hk/240Nm och 174g/km (man) dvs 1,09 hk/g
525 218hk/270Nm och 176g/km (man) dvs 1,24 hk/g

Med de siffrorna är Volvo med i matchen. Man är inte "bäst i klassen" men ligger hyggligt till.
Vilken tillverkare hinner först med nästa generation baserad på GTDi-teknik eller motsvarande? Volvo har utlovat 160hk och 120g co/km dvs 1,33 hk/g i S60. Nya D5 har 205 hk och släpper ut 164g/km dvs 1,24 hk/g och 2.4D får 175/154=1,14 hk/g i S80. De nya bensinarna kommer alltså vara bättre än dieslarna i förhållandet effekt/utsläpp i S80.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#268085
bjornw skrev:Vilken tillverkare hinner först med nästa generation baserad på GTDi-teknik eller motsvarande? Volvo har utlovat 160hk och 120g co/km dvs 1,33 hk/g i S60. Nya D5 har 205 hk och släpper ut 164g/km dvs 1,24 hk/g och 2.4D får 175/154=1,14 hk/g i S80. De nya bensinarna kommer alltså vara bättre än dieslarna i förhållandet effekt/utsläpp i S80.
180hk och 119g c02/km är siffrorna på Volvos GTDI i S60 concept.
av viktore
#268297
bjornw skrev:
XC90_Executive skrev:Jag syftar på 2,5T. Jag tror det händer något snart! :)
Typ 231hk/340Nm och ca 206g co2/km....
231/206 = 1,12 hk/g co2.

Jämför det med 3.2 med 238hk/320Nm och 246g/km (aut) dvs 0,96 hk/g
eller 2.0 145hk/190Nm och 199g/km (man) dvs 0,73 hk/g :!:
och dagens 2.5T 200hk/300Nm och 223g/km (man), 244g/km (aut) dvs 0,90 hk/g resp 0,82 hk/g

Bättre, men vi vill se ett co2/km under 160g.

Passat TSI
160hk/250Nm och 186g/km (man), 199g/km (aut) dvs 0,86 hk/g resp 0,80 hk/g
200hk/280Nm och 188g/km (man), 204g/km (aut) dvs 1,06 hk/g resp 0,98 hk/g

BMW 5 sedan
520 170hk/210Nm och 162g/km (man) dvs 1,05 hk/g
523 190hk/240Nm och 174g/km (man) dvs 1,09 hk/g
525 218hk/270Nm och 176g/km (man) dvs 1,24 hk/g

Med de siffrorna är Volvo med i matchen. Man är inte "bäst i klassen" men ligger hyggligt till.
Vilken tillverkare hinner först med nästa generation baserad på GTDi-teknik eller motsvarande? Volvo har utlovat 160hk och 120g co/km dvs 1,33 hk/g i S60. Nya D5 har 205 hk och släpper ut 164g/km dvs 1,24 hk/g och 2.4D får 175/154=1,14 hk/g i S80. De nya bensinarna kommer alltså vara bättre än dieslarna i förhållandet effekt/utsläpp i S80.
Sifferlekar ser jag...
När jag leker på mitt sätt och istället jämför vrid kontra C02 utsläpp ser det ut såhär:
2.5t 340nm/206g C02 = 1.65nm/g
525 270nm/176g C02 = 1.53nm/g

Di lärde kan tvista i evigheter, men dessa siffror betyder absolut ingenting förren bilarna(motorerna) testats mot varandra i verkligheten, av oberoende part kanske skall tilläggas... Och under förutsättning att XC90_Exec uppgifter någotsånär stämmer.
av XCThord
#268536
Idag testades nya S80 D5 i Dagens Industri. Den fick överlag mycket bra betyg, dock tyckte testaren att en del av det tidigare (nuvarande) dieselljudet fanns kvar, vilket väl inte går så bra ihop med Volvos snack om att nya D5:an ska låta som en bensinare...

Det stod konstigt nog att sportchassit va betydligt mer bekvämt än komfortchassit. Samt att man skulle undvika nya träratten och att den för 20 000 extra finns med AWD. Fast det är kanske inte några nyheter för er? :)

Har den testats i utländska biltidningar än? Man måste ju alltid ta det de svenska medierna skriver med en nypa salt, så att säga :wink:
av menbj0
#268744
av dubbeltank
#270752
GATUPLAN skrev:Det ser fint ut. En facelift är en facelift, ingen ny modell, så det är ganska lagom genomtänkt, elegant och fortfarande Volvo. Tack och lov ingen ” Chris Bangle” på gång som förvandlar ett designspråk till någon helt annat.
Jag är lite sur att dem två avgasrör numera ska finnas även på D5 och inte bara V8-an…skojar…
S80 är i huvudtaget en underskattad modell. Jag tycker att folk är för försiktiga när de beställer en ny Volvo, så oftast blir det grått och trist. Designen är sparsmakad, elegant, funktionell, så väljer man enbart trista grejer så blir det trist. Inte sällan väljer man mycket utrustning, men ändå lyckas man få bilen att se tråkigt ut, hur?
Men S80 kan verkligen se exklusiv ut. Folk som egentligen brukar säga att de hatar Volvo, kan lätt ändra sin uppfattning när de får chans att uppleva en riktigt fint utrustad S80.
På min S80 T6 08 är det dubbla avgasrör som på V8-an... :D

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]