Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

divers skrev:Varför skulle man vilja lägga i N i nedförsbacke? Det innebär väl att du får en bränsleförbrukning (motsvarande tomgång) istället för motorbroms då bränsleförbrukning = 0 ???

Då jag har många långa nedförsbackar och skulle kunna rulla i ca 2-3 km med en bil med manuell låda och nu kanske bara kan rulla 1 km pga att det bromsar så tror jag att min bränsleförbrukning på tomgång skulle vara billigare än att driva bilen framot i nedförsbacke!!

Får fråga Rejmes om denna fråga då!!! Tack i alla fall
Kanske har du köpt fel bil. Såg en SAAB V4 med frihjul på Blocket. Den är som gjord att frirulla med.

Nä, gasa på och njut av bilen istället. 2-3 km nedförsbacke verkar som gjord för ett litet inofficiellt toppfartstest.
kez_style skrev:Neutral är väl exakt samma som frikoppla?

Neee, genom att köra så här så sliter du (en aning) för:

Manuell: synkringar (oftast obetydligt)
Automat: belägg (lite men inte försumbart)

Svaret på frågan vet nog ingen men en gissning från mig är att ett tiotal (eller kanske hundra) gånger är nog okej om man inte gasar när man lägger i Drive. Mer än så ger nog en automatväxellåda som sett bättre dagar...

Man ska inte köra så och det står säkert i instruktionsboken.
divers skrev:Då jag har många långa nedförsbackar och skulle kunna rulla i ca 2-3 km med en bil med manuell låda och nu kanske bara kan rulla 1 km pga att det bromsar så tror jag att min bränsleförbrukning på tomgång skulle vara billigare än att driva bilen framot i nedförsbacke!!
Det är nerförsbacken som driver motorn, och då behövs det inget bränsle alls. Rullar du på friläge går det åt bränsle för att hålla motorn igång på tomgång.
Se det som att ställa frågan om man får bogsera en automatlåda om man lgger den i neutral. Jag har för mig att svaret är Nej. Så samma pricip gäller väl i det fall du frågar om?
Det är en väsentlig skillnad på det förfarande som beskrivs i den här tråden och att bogsera. Om man lägger i neutral och rullar med motorn igång så är det relativt ofarligt för växellådan. Det man ABSOLUT INTE får göra på en automatare är att lägga i neutral och medans bilen rullar fortare än typ 30 stänga av motorn.

Det som händer när man stänger av motorn är att oljepumpen i lådan stannar, så att lådan tappar smörjningen. Det är därför en automatare inte går att bogsera igång. När motorn inte går så finns det helt enkelt inget oljetryck för att kunna dra i en växel.
Jag har inte höralas om att det ska vara skadligt att lägga i neutralen i 100 km/h (har ioförsig aldrig behövt tareda på det)
automatlådan smörjs ju av ingående axeln, så bara motorn är igång så får den smörjnign.

var merceders säger vet jag inte, men rent spontant så ska motorvarvet inte ha nån roll. växelådan behöver ju inte mer smörjning bara för att utgående axeln snurrar fortare. Edera sörjer det eller ej.

när det gäller bogsering så aka man läsa i sin instruktionsbok, så vet man vad som gäller för just sin bil.
rent generelt ska man inte bogsera alls. men lusläserman så är det ofta tillåtet att bogsera 5 km i hastigheter under 30 (finns vissa som tillåter ända upp till 50 km)

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]