Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur stor andel i procent kör du landsväg respektive stadskörning?

Upp till 10% stadskörning
3
10%
Mellan 10% och 25% stadskörning
4
13%
Mellan 25% och 50% stadskörning
9
30%
Mellan 50% och 75% stadskörning
7
23%
Över 90% stad
7
23%
Användarvisningsbild
av Variosboy
Är nyfiken på hur fördelningen ser ut mellan stad/landsväg bland oss här!

Till moderatorerna: (vill ha tråden här efterssom det är bland nyare bilar jag vill veta utfallet)
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tycker att det är viktigt att man mäter likandan för att alla ska få lika dana resultat.

jag mäter alltid i tid (minuter)
15 minuter i stan inklusive acceleration upp till 90km/h är stadskörning
15 minuter på lansvägen utan acceleration.
då har du blandad görning 50% av var
Användarvisningsbild
av Appel
Min tolkning är körsträcka och inte tid då frågan är "Hur stor andel i procent kör du landsväg respektive stadskörning?" och inte hur lång tid man vistas i bilen då det kan variera om du kör under rusningstrafik (korkat ord då ingen "rusar" fram precis ?:-/ ) eller när man är ensam på vägen.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Min egen tolkning av landsväg respektive stad var i det här fallet med avseende på sträckan, efterssom förbrukning mäts i förhållande till sträckan och inte i förhållande till tid, men det är som sagt min tanke, varken rätt eller fel..
Användarvisningsbild
av CarMan
det blir mer korekt att mäta tid & att då inkluderra accelerationen upp till 90

att köra en mil stadskörning kan ta en timme & bilen har då alla gånger förbrukat bra mycke mer än 1 liter
at köra en mil landsvägs körning utan accelerationen går på under 10 minuter & förbrukningen är långt under litern.

general fel är att folk tror dom kör blandad körning när dom snurrar 15 minuter i stan innan dom kommer ut på lansvägen o sen åker där i 5-6 minuter för at sedan snura ytligare 15 minuter i stadstrafik. den klarar dom på at blien dra mycke soppa
Användarvisningsbild
av tagetuff
Umm. Sen borde det finnas en kategori som heter Motorvägsfart/körning, 120-150km/h för det är vad man i parktiken kör i på 90/110/120 vägar. Min fördelning är stadstrafik, ie Sthlm inkl kringfarter 40% och Motorväg/motorvägsfart, typ E4, E6 - 60%.
Landsväg för mig är 90-100 knyck på en 70 väg....Vad tycker ni andra?

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]