Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive skrev: Det piper, plus att man kan se det visuellt i infotainmentdisplayen ('radiodisplayen').
Tack för svaret! Vad är det man kan se visuellt - det exakta avståndet i siffror/grafiskt eller bara nån ungefärlig motsvarighet till pipet (rött-gult-grönt eller långt-mellan-nära eller liknande)?
XC90_Executive skrev: jag kör tills det piper ihållande, plus en liten bit till!
Jo, det är det jag är rädd för att man måste göra. Och då tillför det väl inte så mycket, eller tänker jag fel?

En kompis som har liknande funktion på sin BMW konstaterar att "den piper ihållande hela tiden när jag parkerar, hjälper mig inte, kanske är alla parkeringsplatser i Tyskland större".
WaldenWoods skrev:Tack för svaret! Vad är det man kan se visuellt - det exakta avståndet i siffror/grafiskt eller bara nån ungefärlig motsvarighet till pipet (rött-gult-grönt eller långt-mellan-nära eller liknande)?
Det är några staplar runt bilen, har för mig att det är typ tre staplar i bredd och tre olika lägen på avstånd. Inget exakt mått med siffror eller så. Däremot med backkameran + parkass så ser man exakt avstånd (med siffror) bakåt på RTI-skärmen.
WaldenWoods skrev:Jo, det är det jag är rädd för att man måste göra. Och då tillför det väl inte så mycket, eller tänker jag fel?

En kompis som har liknande funktion på sin BMW konstaterar att "den piper ihållande hela tiden när jag parkerar, hjälper mig inte, kanske är alla parkeringsplatser i Tyskland större".
Jag är inte säker på vilket avstånd det ihållande pipet börjar, är kanske vid 30 cm? Det ger ju iallafall en liten visning om hur långt man har kvar.
30 cm!?!? Kunde ju lika gärna vara en kilometer... grrrrr, varför förverkligar man en bra idé på ett så dåligt sätt? När jag har parkerat en XC60 i mitt garage (ja, jag har prövat!) har jag inte 30 cm över i någon riktning...

Tack för svaren, hursomhelst.
WaldenWoods skrev:30 cm!?!? Kunde ju lika gärna vara en kilometer... grrrrr
Tänk på hur fort det går att rulla 30cm när man ska parkera. Om den hade varnat vid 10cm hade man förmodligen kört in i bilen framför innan man hade hunnit reagera på ljudsignalen. Om bilen rullar lite....
När jag har kollat på XC60/XC70 (och även Q5) är parkeringshjälp fram tyvärr en av de första tillvalen jag sorterar bort, jag tycker att det finns andra tillval som är mer intressanta. Jag skulle inte ha något emot parkeringshjälp fram, jag parkerar varje dag mot en vägg i ett parkeringsgarage när jag ska arbeta, marginalen är liten. Hemma i garaget har jag lite större marginal, iaf om jag väljer XC60 isf för XC70. Annars så finns det ju andra knep, "tennisboll som hänger i snöre och tar i framrutan" och liknande. :) Parkeringshjälp bak ser jag som en nödvändighet p g a den dåliga sikten, särskilt i Q5 men även XC60.
Efter några dagar som V70II ägare ångrar jag att jag inte köpte till parkeringsassistans fram. Min begagnade bil var bara utrustad med det bak. Svärföräldrarnas har fram+bak, och det är skönt alla gånger man parkerar på andra ställen än sitt eget garage (i vilket jag fått lägga ut stenplattor som "stopp" för att enkelt veta hur långt in jag måste köra för att få plats). Förvisso får man en känsla av hur stor bilen är, men det är bekvämt att slippa fundera så mycket. Även bra om det är höga gatstenar/trottoarkanter.

5700kr skulle Bilia ha för eftermontering, och som sagt, det skulle jag bakat in i totala billånet.

Nu behöver jag casha för detta och få det monterat under närmsta tiden, så jag anser även priset för eftermontering är värt det. :-)-)

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]