- ons 28 jan 2009, 11:12
#255521
Jag har en V70 ll 2,0F med standardklädsel (kinetic). Det är tyg i mitten på sitt- och ryggdynorna och något syntetmaterial i yttre delen av sitt- och ryggdynorna.
Jag har stora problem med att syntetmaterialet är extremt kallt även vid yttertemp på flera plusgrader. När man sätter sig i bilen så kyler det direkt kraftigt på lår och höfter från ytterkanterna. Ryggen klarar man om man har jacka på. Stolvärmen måste alltid sättas på vid körning (även vid 5 plusgrader). Jag har haft ca 20 bilar med tygklädsel och aldrig upplevt något liknande
Sätter man på stolvärmen så värms sitsen upp, men ej ytterkanten av ryggdynan, vilket gör det omöjligt att köra utan jacka. Jag har försökt och efter flera timmars körning i plusgrader så var hela kroppen som en isbit och jag var tvungen att ta på jacka.
På andra bilar så har jag brukat ha stolvärmen på ca 5-10 min och sedan stängt av . Detta är omöjligt på denna V70 för då återkommer kylan. På en 40 min körning måste jag ha stolvärmen på min=läge 1 hela tiden för att inte bli stelfrusen i främst höfter och ryggslut. Detta irriterar mig varje gång och man kan inte bli annat än missnöjd med bilen. Man undrar vad det är för typer på Volvo som provat ut detta fruktansvärda material.
Stolvärme på ökar naturligtvis den redan höga bränsleförbrukningen
Hur upplever ni andra detta ?
Är det samma fenomen på halvläderklädseln ?
Vet någon om Volvo är informerad om detta ?
Vet någon hur man kontaktar Volvo om brister i konstruktionen ?
/Mats
Jag har stora problem med att syntetmaterialet är extremt kallt även vid yttertemp på flera plusgrader. När man sätter sig i bilen så kyler det direkt kraftigt på lår och höfter från ytterkanterna. Ryggen klarar man om man har jacka på. Stolvärmen måste alltid sättas på vid körning (även vid 5 plusgrader). Jag har haft ca 20 bilar med tygklädsel och aldrig upplevt något liknande
Sätter man på stolvärmen så värms sitsen upp, men ej ytterkanten av ryggdynan, vilket gör det omöjligt att köra utan jacka. Jag har försökt och efter flera timmars körning i plusgrader så var hela kroppen som en isbit och jag var tvungen att ta på jacka.
På andra bilar så har jag brukat ha stolvärmen på ca 5-10 min och sedan stängt av . Detta är omöjligt på denna V70 för då återkommer kylan. På en 40 min körning måste jag ha stolvärmen på min=läge 1 hela tiden för att inte bli stelfrusen i främst höfter och ryggslut. Detta irriterar mig varje gång och man kan inte bli annat än missnöjd med bilen. Man undrar vad det är för typer på Volvo som provat ut detta fruktansvärda material.
Stolvärme på ökar naturligtvis den redan höga bränsleförbrukningen
Hur upplever ni andra detta ?
Är det samma fenomen på halvläderklädseln ?
Vet någon om Volvo är informerad om detta ?
Vet någon hur man kontaktar Volvo om brister i konstruktionen ?
/Mats