Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatsP
Jag har en V70 ll 2,0F med standardklädsel (kinetic). Det är tyg i mitten på sitt- och ryggdynorna och något syntetmaterial i yttre delen av sitt- och ryggdynorna.

Jag har stora problem med att syntetmaterialet är extremt kallt även vid yttertemp på flera plusgrader. När man sätter sig i bilen så kyler det direkt kraftigt på lår och höfter från ytterkanterna. Ryggen klarar man om man har jacka på. Stolvärmen måste alltid sättas på vid körning (även vid 5 plusgrader). Jag har haft ca 20 bilar med tygklädsel och aldrig upplevt något liknande

Sätter man på stolvärmen så värms sitsen upp, men ej ytterkanten av ryggdynan, vilket gör det omöjligt att köra utan jacka. Jag har försökt och efter flera timmars körning i plusgrader så var hela kroppen som en isbit och jag var tvungen att ta på jacka.

På andra bilar så har jag brukat ha stolvärmen på ca 5-10 min och sedan stängt av . Detta är omöjligt på denna V70 för då återkommer kylan. På en 40 min körning måste jag ha stolvärmen på min=läge 1 hela tiden för att inte bli stelfrusen i främst höfter och ryggslut. Detta irriterar mig varje gång och man kan inte bli annat än missnöjd med bilen. Man undrar vad det är för typer på Volvo som provat ut detta fruktansvärda material.

Stolvärme på ökar naturligtvis den redan höga bränsleförbrukningen

Hur upplever ni andra detta ?
Är det samma fenomen på halvläderklädseln ?
Vet någon om Volvo är informerad om detta ?
Vet någon hur man kontaktar Volvo om brister i konstruktionen ?

/Mats
av erc
Jag har en motsvarande bil med utrustningsnivån Momentum, dvs med delläderklädseln "Vittinge". Jag upplever inte alls någon ovanlig kyla i stolarnas sidor.
av Hertz
Hej,
Jag upplever samma sak i min momentum utrustade 2.5 FT. Samma sak i kollegors kinetic bilar.
Har haft en mängd olika märken med både tyg, läder och alcantara klädsel, har dock aldrig känt
så kalla säten även vid normal temperatur.
av MatsP
Jag undrar även hur denna syntetklädsel fungerar i sommarvärme ?

Att den är kall skulle kunna bero på att den inte isolerar hudens värme och alltså släpper igenom värme/kyla. Det kanske är en fördel i sommarvärme ? Någon som vet ?

Kan tillägga att jag i julas åkte ca 30 min på mittplats i baksäte där hela sittytan består av detta syntetmaterial (yttertemp ca 0 grader). Trots en dubbelvikt filt under så var rumpan stelfrusen efter åkturen och man var glad att komma ur bilen. Tur att våra barn inte behöver sitta där.

/Mats
av riha
Jag har valt läderklädsel i min och den är det iaf inga problem alls med. visst är lädret kallt om det varit kallt i bilen, men det värms snabbt upp av stolsvärmen samt av kroppsvärmen.

Är inte systetmaterialet samma om i V50, T-tec? Alltså samma typ som i våtdräkter?
av AndS
Har inte lagt märke till något av detta med kalla säten, men det är sällan jag sätter mig i en kall bil när kvicksilvret drar sig nedåt nollan eller lägre då jag kör en diesel och brukar nyttja kupevärmaren.
Kan säkert också vara så att vi är olika som person att reagera på kyla, jag kör stolsvärmen endast kort stund vid behov och lägger nästan alltid jackan i baksätet, medan min fru nyttjar den betydligt mera och ofta med jacka på så hon kanske märker av något liknande som du gör, men hon har gjort det även i tidigare Volvo.
Användarvisningsbild
av Appel
I min första V50 så hade jag T-tec, jag kan inte påstå att det var särskilt kallt på vintrarna och då är jag rätt frusen av mig. Det enda jag kan tänka mig det är om det upplevs kallt i kombination med någon form av syntetmaterial i kläderna, själv har jag i princip bara kläder i bomull.
av MatsP
Det är dessvärre inte samma material som V50 T-tec.

Kylan känns besvärande oavsett material i byxorna. Problemet kan kännas om man i en kall bil lägger en hand på tygmaterialet i mitten och den andra på syntetmaterialet. Handen på tyget känns strax lite varm för att tyget isolerar handens värme. Handen på syntetmaterialet förblir kall och känslan är lite som om man lagt handen på metall, dvs man måste strax ta bort den för att inte frysa.

I en bil i denna klassen ska man inte behöva lägga i en fårskinnsfäll eller extra isolerdyna

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]