Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
i felsöknings syfte är den också bra att ha, men man kan alltid koppla in VIDA
av AndS
Tomas88 skrev:Gäller detta alla nya Volvobilar och hur länge har det varit så.
Jag tycker en tempmätare absolut inte är onödig på nåt vis.
Jag vill ha en sån mätare eftersom jag då vet när jag "kan" gasa mer. Man vill ju inte slita på motorn mer än nödvändigt.
Tomas88; Som moderator har du väl kollat den andra aktiva tråden om vatten/motortemp och där finns en del förklaringar kring "den nuvarande så kallade mätarlampan" och förekommande varningsmeddelanden, samt att det verkar som att det finns funktioner i styrelektroniken för vissa motorer som inte tillåter höga varvtal på kalla motorer.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Givetvis har jag kollat i den tråden. Men eftersom jag inte fått något svar där (eller i så fall har jag missat detta) så frågar jag i denna tråden i stället som egentligen passar bättre för diskussionen.
Ang varvtalsbegränsning. Gäller detta även på manuella lådor?
Även om det nu finns varvtalsbegränsningar så tror jag knappast gränsen ligger vid 3000 varv heller (vilket jag tycker är bra pga trafiksäkerhet). Jag varvar väldigt sällan över 3000 om motorn inte uppnått driftstemp.

AndS hoppas du inte stör dig allt för mycket på att jag ställde samma fråga i denna tråden.
av AndS
Nejdå, men det fanns en hel del förklarande text kring att den gamla "mätaren" mera fungerade som en lampa än en mätare.
Den finns inte med på V70II'orna, vilket då bör gälla alla 70/80 modeller med de nya instrumenten.
Tror sedan att det mest är en vanesak och att vi ännu inte är vana vid att bilens datorer har tagit över merparten av kontrollfunktioner som det tidigare fanns instrument för. Oljetryck, turbotryck och nu ryker även motortemp.
Det finns fler givare i moderna motorer där informationen sedan hanteras av datorerna och även justerar styrningen. Tidigare fick man t.ex. lyssna efter om motorn "spikade" beroende av bränsleblandning, tändinställning, idag är det nog inte många som ens vet vad det är. Och då du fick ordna kallstarten med en manuell choke, för det är väl ingen som vill ha tillbaka. Men det är mina åsikter, man vänjer sig och med "åldern" konstaterar man att det tillhör utvecklingen :wink:
AndS skrev:Nejdå, men det fanns en hel del förklarande text kring att den gamla "mätaren" mera fungerade som en lampa än en mätare.
Den finns inte med på V70II'orna, vilket då bör gälla alla 70/80 modeller med de nya instrumenten.
Tror sedan att det mest är en vanesak och att vi ännu inte är vana vid att bilens datorer har tagit över merparten av kontrollfunktioner som det tidigare fanns instrument för. Oljetryck, turbotryck och nu ryker även motortemp.
Det finns fler givare i moderna motorer där informationen sedan hanteras av datorerna och även justerar styrningen. Tidigare fick man t.ex. lyssna efter om motorn "spikade" beroende av bränsleblandning, tändinställning, idag är det nog inte många som ens vet vad det är. Och då du fick ordna kallstarten med en manuell choke, för det är väl ingen som vill ha tillbaka. Men det är mina åsikter, man vänjer sig och med "åldern" konstaterar man att det tillhör utvecklingen :wink:
Detta ger mig minnen från militärtjänstgöringen, utanför Vakten stod alltid en bil.

Ofta var det smäll-kallt ute och motorn totalt bottenfrusen. Beväringarna startade motorn, drog iväg och fullgasväxlade på alla växlar med varvtalet stutsande på rödgränsen bara några sekunder efter kallstarten.....

Det var nog fasiken +950 grader på ovansidan kolven och -25 grader på undersidan och oljan tjock som sirap och 6200 rpm i alla fall. Konstigt att grejerna höll ihop ?:-/

Låter bra då att datorn "pysslar om"/"skyddar" motorn i nyare bilar så sådant inte kan hända igen....
av Slezii
Konstig att vattentempen är onödig att se i instrumentet,men om jag lägger min matlåda i baksätet så står det att det är ingen bältad bak och det är inte onödig:)))
av Amli
Apropå bältespåminnaren, jag körde iväg här om dan och när den väl slocknat efter någon minut så kom det upp en varning text att ena dörren inte var stängd :-O) ??:-/ Information jag gärna skulle se innan jag kört runt halva kvarteret...
av riha
Amli skrev:Apropå bältespåminnaren, jag körde iväg här om dan och när den väl slocknat efter någon minut så kom det upp en varning text att ena dörren inte var stängd :-O) ??:-/ Information jag gärna skulle se innan jag kört runt halva kvarteret...

varför tryckte du inte bort bältespåminnelsen direkt? då borde du sett det.

själv så stör jag mig på alla meddelandena oh läser av och trycker bort dem så fort som.
av Amli
riha skrev: varför tryckte du inte bort bältespåminnelsen direkt? då borde du sett det.
För att jag inte orkar göra det varje gång. Jag har nämligen en fast monterad bilbarnstol i baksätet så den kommer upp varje gång jag startar bilen.
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]