Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Variosboy skrev:Förstod att det va NF däcken du menade, det var därför jag skrev och ville framhäva att jag är nöjd med hakkadäcken! :D
Okidoki - Mercan som NF5 däcken sitter på är ju bakhjulsdriven så jag blev lite lurad då du skrev "Så många tappade dubbar per däck är ju otroligt dåligt! Särskilt då det är en AWD!" .
Se där ja, det bommade jag! :)
Min första bil jag hade Hakka på var också bakhjulsdriven ,men helt utan effekt! :) (240:i kombi med typ minsta motorn av 1980 år modell) Så det kan ju vara en anledning till att dubbarna stannade kvar på den.

Men jag måste nog säga att bakhjulsdrift inte känns mer "spin"-benäget än framhjulsdrivna bilar.. Allla mina bilar som varit framhjulsdrivna har varit mer benägna att käka däck än "bakisarna"
Nokian Hakkapeliitta dubbad eller odubbad är de bästa däcken för vinterkörning. Hade nån gång för flera år sedan Gislaved och dom tappade dubbarna. Senaste testet i Teknikens Värld fanns inte Nokian Hakka 5 med fast det är otvivelaktigt det bästa dubbdäcket på marknaden. Svenskarna fick som vinnare Viking förståss. Litar inte på andra test än de som gjorts av världens bästa bilförare, när har senast någon svensk utmärkt sig som tävlingsförare? :twisted: Läs Vi Bilägare (om jag nu minns rätt)som gjorde testet tillsammans med Tekniikan Maailma, ingen hemåtdragning utan kalla fakta. Nokias friktionsdäck vann inte testet men jag valde det ändå till min bil pga vinteregenskaperna.
Beställde nya Hakka 5 idag och får dessa monterade på nuvarande sommmardäcksfälgarna (NAOS orginalfälg) imorgon fm. 205/60/16 och 6 000 kr monterat, balanserat och monterat på bilen. Kanske inget kanonpris men helt ok.

Blir nya sommardäck/fälgar till våren och NAOS tror jag blir bra vinterfälgar. Lätta att rengöra.

Satte också på NF5 på Mercan. Sorgligt många dubb saknades + att jag glömt att märka däcken (Och även glömt att tvätta dem i våras). Med lite detektivarbete gick det dock att lista ut var de uttit och rotera sidorna.

/T

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]