Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZpeedFreak
Har själv fått uppleva ett irriterande missljud i min V70 II D5 Aut som gått ca 1100 mil. Det började för några veckor sedan och nu hör jag det hela tiden när jag svänger eller kör över farthinder och kantstenar. Det låter som något i bakvagnen och jag misstänker att det kan vara något med fjädringen men det är omöjligt att höra helt säkert varifrån knarrandet kommer. Blir väl till att låta Bilia titta på det när man blir tillräckligt irriterad...
Användarvisningsbild
av bylle
ZpeedFreak skrev:Har själv fått uppleva ett irriterande missljud i min V70 II D5 Aut som gått ca 1100 mil. Det började för några veckor sedan och nu hör jag det hela tiden när jag svänger eller kör över farthinder och kantstenar. Det låter som något i bakvagnen och jag misstänker att det kan vara något med fjädringen men det är omöjligt att höra helt säkert varifrån knarrandet kommer. Blir väl till att låta Bilia titta på det när man blir tillräckligt irriterad...
Har du elektrisk baklucka?
av tassbonn
ZpeedFreak skrev:Har själv fått uppleva ett irriterande missljud i min V70 II D5 Aut som gått ca 1100 mil. Det började för några veckor sedan och nu hör jag det hela tiden när jag svänger eller kör över farthinder och kantstenar. Det låter som något i bakvagnen och jag misstänker att det kan vara något med fjädringen men det är omöjligt att höra helt säkert varifrån knarrandet kommer. Blir väl till att låta Bilia titta på det när man blir tillräckligt irriterad...
Jag har exakt samma problem, men jag tycker att det låter som att ljudet kan komma innifrån, det är inget du upplevt?
av ZpeedFreak
Nej, jag har inte elektrisk baklucka.

Ja, det låter lite som att ljudet kommer inifrån. När jag började höra ljudet så var jag tvungen att titta så att det inte var något som låg i utrymmet under bagageutrymmet och rörde på sig. Det är ett konstigt knarrande ljud när man kränger lite med bilen i en sväng eller kör på gupp och dyl. Därför känns det lite som att det kanske har med fjädringen att göra.
Användarvisningsbild
av henka35
Kanske gummilisterna? mina har jag fått infettade av volvo. Det finns en fix för det i alla fall.

//Henrik
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag har precis samma missljud. Funderar om det inte kan vara insynsskyddet (den vågrätta rullgardinen) som låter, hade kört en del utan den och då hördes inget.
av ZpeedFreak
Jag plockade bort insynsskyddet första veckan jag hade bilen så det kan det inte bero på. Men jag lyssnade lite extra noga idag när jag körde och kom fram till att det låter mycket som något inne i bilen och kanske kan det vara något med bakluckan. Detta är väl straffet man får för att man vågar sig på första årsmodellen...
av Ottoman
Bilen har precis gått 1000 mil och nu har jag också drabbats av ett knarrande ljud någonstans i mitten av bilen och framförallt när jag svänger höger precis som andra vittnat om. Knarrandet hörs som sagt när jag svänger åt höger och när jag kör från stillaståendes och upp mot 30km/h. Kan även höras i rondeller mm där man svänger. Det lustiga är att det inte hörs något när jag exempelvis kör över spårvagnsspår eller fartgupp då karossen tvingas flexa. Kan det vara fjädringen/bussningarna som belastas på något sätt?

Ni som haft detta problem, har ni lämnat in bilen hos Bilia? Vad var åtgärden och har det funkat?
Nu har jag äntligen fått tyst på bilen. Var inne på Bilia Haga Norra och "min" bilmek Micke hittade efter ett par timmars letande var missljudet kom ifrån. Det var en av gummibussningarna (den bakre högra) som torrgnekade så fort jag svängde höger. Han fettade in den (hade ingen ny på lager) och nu går bilen hur tyst och fint som helst. Äntligen!

// Christer
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]