Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funk skrev:Där sitter du innanför "skyddsburen" som inte deformeras så lätt.
I och för sig, men extrasätena har ju suttit utanför skyddsburen i många herrans år nu (ända sedan 745-tiden). Om man nu var orolig för skyddet hade man väl kunnat inkludera någon påbyggnad av skyddet i bakluckan - typ SIPS-förstärkningarna i sidodörrarna runt -92/-93 - i monteringssatsen för extrasätet. Redan med extrasätet till XC70 var det ju en hel del modifieringar som skulle göras, om jag minns rätt, i form av ändringar i bakluckelås, annat reservhjul, mm. Varför inte lägga till en förstärkning i bakluckan också ? Och framförallt, varför har det varit så tyst om att man tänkt ta bort extrasätet ? Jag för min del tycker fortfarande att det luktar produktpositionering.
vafförärdetpådetteviset skrev:
I och för sig, men extrasätena har ju suttit utanför skyddsburen i många herrans år nu (ända sedan 745-tiden). Om man nu var orolig för skyddet hade man väl kunnat inkludera någon påbyggnad av skyddet i bakluckan - typ SIPS-förstärkningarna i sidodörrarna runt -92/-93 - i monteringssatsen för extrasätet. Redan med extrasätet till XC70 var det ju en hel del modifieringar som skulle göras, om jag minns rätt, i form av ändringar i bakluckelås, annat reservhjul, mm. Varför inte lägga till en förstärkning i bakluckan också ? Och framförallt, varför har det varit så tyst om att man tänkt ta bort extrasätet ? Jag för min del tycker fortfarande att det luktar produktpositionering.
Förmodligen har Volvo inte sålt så många extrasäten till förra generation så att de tyckte det var värt att satsa utvecklingspengar på de till den nya.

//Henrik
Jovisst har dom suttit utanför skyddsburen sedan länge, men på gamla konstruktioner framtagna med gamla krav. Jag kommer inte ihåg varför man ibland behövde byta lås, men byte av reservhjulet var helt enkelt bara för de bilar som hade "riktigt" reservhjul, sätet fick inte plats helt enkelt.
Att förstärka bakre delen hade säkert varit möjligt, men då hade man fått offra deformationszonerna vilket troligen inte varit önskvärt. Kanske är det även så att reglerna för EC-godkännande av sätet i sig har (eller skall ändras). Sedan bidrar säkert marknadsmässiga analyser även dom till att det inte längre anses som säljbart.

/Thomas
Funk skrev:
Jovisst har dom suttit utanför skyddsburen sedan länge, men på gamla konstruktioner framtagna med gamla krav. Jag kommer inte ihåg varför man ibland behövde byta lås, men byte av reservhjulet var helt enkelt bara för de bilar som hade "riktigt" reservhjul, sätet fick inte plats helt enkelt.
Att förstärka bakre delen hade säkert varit möjligt, men då hade man fått offra deformationszonerna vilket troligen inte varit önskvärt. Kanske är det även så att reglerna för EC-godkännande av sätet i sig har (eller skall ändras). Sedan bidrar säkert marknadsmässiga analyser även dom till att det inte längre anses som säljbart.

/Thomas
Bilen måste väl reggas om också till 7-sitsig när man monterade sätet??? På mitt regbevis står hur många passagerare jag får ha, tar jag någon i "bagaget" är det inet lagligt.
Bakluckans lås har jag för mig fick modifieras på senare årsmodeller så att den kunde öppnas inifrån. Särskilt gamla konstruktioner pratar vi väl inte om vad gäller deformationszoner, jag menar extrasätet finns/fanns ju fortfarande kvar tom XC70 MY-07 ? Men kanske är det nya EU-regler som styr. Eller kan det vara att man bytt plattform med XC70II och att extrasäte hade krävt en massa modifikationer ? Hursomhelst är det synd att det försvinner tycker jag.
vafförärdetpådetteviset skrev:Bakluckans lås har jag för mig fick modifieras på senare årsmodeller så att den kunde öppnas inifrån. Särskilt gamla konstruktioner pratar vi väl inte om vad gäller deformationszoner, jag menar extrasätet finns/fanns ju fortfarande kvar tom XC70 MY-07 ? Men kanske är det nya EU-regler som styr. Eller kan det vara att man bytt plattform med XC70II och att extrasäte hade krävt en massa modifikationer ? Hursomhelst är det synd att det försvinner tycker jag.
De gamla V/XC70N började säljas för 10 år sedan, det är länge sedan i bilvärlden...
Den nya generationen är mycket riktigt en helt ny plattform, så det finns säkert flera anledningar till att sätet är borta.

/Thomas

SIM-kortshållare finns bara i bilar som &aum[…]

Allt du ser suspekt

Köpråd V60 Recarge

Jag snikar in en annan fråga 2022 vs 2023. S[…]

Har du anpassad equalizer i telefonen? Streamar d[…]