Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

JFR skrev:1. De däck som sitter standard i Sverige på XC70 II, är ni nöjda med deras egenskaper? För mig känns det som att åka runt på ett par gamla Blizzak. Visserligen är detta en bil med 2 ton på vägen men däcken känns alldeles för mjuka och ger oprecis vägkänsla. Byter ni eller vad kör ni med? Har sett att ni är många som byter till stora hjul men det är inte riktigt min grej så vad är bäst lösning för bibehållen komfort med vägkänsla? Mitt eget tips är 17-tummarna med ett par riktiga däck. (Det måste ju vara spel för galleriet att ha ett par gyttjedäck på en bil som rullar 99,9 procent på asfalt- eller har jag fel?)
Jag kör med org. 17" på min och har snart lagt 2000 mil på sommardäcken så de börjar bli lite slitna. Nu har jag väl lugnat ner körstilen sedan mina tidigare bilar (S60R, Evo9) och är betydligt mer Svensson i trafiken men jag har inte upplevt dessa som direkt farliga i något sammanhang. Däremot börjar de bli lite läskiga i djupa vattenspår nu, men det är nog normalt med tanke på milen.
JFR skrev:3. Haldex-systemet. Har jag fått ett måndagsexemplar eller är det meningen att det ska smådunka när jag svänger, gasar och det går kraftigt uppför i ca 15-40 km/h? Jag antar att lamellen greppar men sker det så osofistikerat att det smådunkar i hela bakvagnen, eller är det diffen som skapar lätet? Visserligen är den specifika körsituationen ovanlig men det känns inte premium.
Du har nog sannolikt otur, har inte märkt den typen av ljud från någon av de Volvos jag haft med Haldex (S60 AWD, S60R och nu XC70 II). Kan också ha med den specifika situationen att göra, men jag har som sagt inte reagerat på något dunk alls på mina bilar.
JFR skrev:4. Förbrukningen, vad är realistiska siffror for en XC70 D5 automat. Blandat, inkört, lagom gasning med lite moms, ingen större del stad. Jag har sett någon som här kört på 0,7 men det måste vara en helt exceptionell siffra. Snälla ge mig realistiska värden för de förutsättningar jag nämnde.
Över hela min bils nuvarande liv (3000 mil) så har jag snittat ca 9.0 l/100 km. På senare tid har jag försökt ägna mig åt mer och mer Ecodriving och snittar nu ca 8.0 l/100 km och har varit ännu lägre ner om tanken mestadels består av långkörning på landsväg i max 90 km/h.
JFR skrev:Hej,
Nu har jag följt den här tråden ett tag och är gediget nyfiken. Bakgrunden är att jag funderar på nybil att ersätta BMWn och har efter 300 mil i XC70 II 3,2 (USA hyrbil) och lite test hemma ett antal allvarliga funderingar på en dito diesel.

1. De däck som sitter standard i Sverige på XC70 II, är ni nöjda med deras egenskaper? För mig känns det som att åka runt på ett par gamla Blizzak. Visserligen är detta en bil med 2 ton på vägen men däcken känns alldeles för mjuka och ger oprecis vägkänsla. Byter ni eller vad kör ni med? Har sett att ni är många som byter till stora hjul men det är inte riktigt min grej så vad är bäst lösning för bibehållen komfort med vägkänsla? Mitt eget tips är 17-tummarna med ett par riktiga däck. (Det måste ju vara spel för galleriet att ha ett par gyttjedäck på en bil som rullar 99,9 procent på asfalt- eller har jag fel?) Jag har ju som sagt 18" på sommar däcken, men testbilen som jag körde hade 17" och jag upplever inte att det är någon större skillnad. Måhända att den inte är riktigt lika mjuk men det lär vara marginellt. Jag är dock frågande till om det är däcken som mycket som bilen i sig. Det är lite oprecis känsla i såväl XC70 II som V70 II tycker jag.

2. Chassie-sättningen Europa vs. USA, är de olika? Det tror jag inte. Lär vara samma.

3. Haldex-systemet. Har jag fått ett måndagsexemplar eller är det meningen att det ska smådunka när jag svänger, gasar och det går kraftigt uppför i ca 15-40 km/h? Jag antar att lamellen greppar men sker det så osofistikerat att det smådunkar i hela bakvagnen, eller är det diffen som skapar lätet? Visserligen är den specifika körsituationen ovanlig men det känns inte premium. Du har fått ett måndagsex... Har inte upplevt något av det du nämner.

4. Förbrukningen, vad är realistiska siffror for en XC70 D5 automat. Blandat, inkört, lagom gasning med lite moms, ingen större del stad. Jag har sett någon som här kört på 0,7 men det måste vara en helt exceptionell siffra. Snälla ge mig realistiska värden för de förutsättningar jag nämnde. Jag har dock en manuell, men den ligger bl. körning på ca. 0,8-0,85. Men då kör jag ändå ganska försiktigt.

5. Gnissel i bakluckan och andra generiska gnisselkällor (lister) verkar vara sådant som Volvo fixar (?), är det numera ordnat på 09or från fabrik?

6 Slutligen kan jag inte avstå från en kommentar som jag hoppas inte gör er förbenade. Men XC70n har inte de kraftkällor den förtjänar. Ni tycker säkert annorlunda, men D5an är inte en läcker spis ur någon aspekt jämfört med sina konkurrenter (och än värre är att Volvo inte i nuläget lär ha råd att utveckla något bättre). Jag kan dock stå ut med det eftersom bilen i övrigt verkar super, men är det någon aviserad uppgradering av D5an på gång?

STORT tack på förhand. Detta forum är en lysande kunskapskälla.

Mvh, JE
bylle skrev:
Över hela min bils nuvarande liv (3000 mil) så har jag snittat ca 9.0 l/100 km. På senare tid har jag försökt ägna mig åt mer och mer Ecodriving och snittar nu ca 8.0 l/100 km och har varit ännu lägre ner om tanken mestadels består av långkörning på landsväg i max 90 km/h.
Tack det var det jag misstänkte. En variant för att komma åt förbrukningen är ju att vänta på nya XC70 2,4D med framhjulsdrift (som visst "kommer efter årsskiftet", undrar när?) men jag undrar just hur mycket av XC-känslan som går förlorad i den skalningen. Attans.
JFR skrev:
bylle skrev:
Tack det var det jag misstänkte. En variant för att komma åt förbrukningen är ju att vänta på nya XC70 2,4D med framhjulsdrift (som visst "kommer efter årsskiftet", undrar när?) men jag undrar just hur mycket av XC-känslan som går förlorad i den skalningen. Attans.
Är det inte enbart XC60 som kommer erbjudas med 2.4D och framhjulsdrift?
JFR skrev:1. De däck som sitter standard i Sverige på XC70 II, är ni nöjda med deras egenskaper? För mig känns det som att åka runt på ett par gamla Blizzak. Visserligen är detta en bil med 2 ton på vägen men däcken känns alldeles för mjuka och ger oprecis vägkänsla. Byter ni eller vad kör ni med? Har sett att ni är många som byter till stora hjul men det är inte riktigt min grej så vad är bäst lösning för bibehållen komfort med vägkänsla? Mitt eget tips är 17-tummarna med ett par riktiga däck. (Det måste ju vara spel för galleriet att ha ett par gyttjedäck på en bil som rullar 99,9 procent på asfalt- eller har jag fel?)
Tror det beror mer på bilen än däcken, men varför ska du ha en SUV om du kör 99.9% på asfalt och dessutom gillar lite bättre väghållning??? då är ju SUV helfel, varför inte vanliga V70II så slipper du "SUV-Gunget" Jag drar ofta släp, långa sträckor och med mycket last. Ofta på hala och dåliga underlag, skogsvägar, leriga underlag, därför tog jag Haldex (ovärderligt bra), men jag brötar aldrig runt mellan stubbar och stenar i skogen så nåon enorm markfrigång är helt ointressant för mig.
JFR skrev:3. Haldex-systemet. Har jag fått ett måndagsexemplar eller är det meningen att det ska smådunka när jag svänger, gasar och det går kraftigt uppför i ca 15-40 km/h? Jag antar att lamellen greppar men sker det så osofistikerat att det smådunkar i hela bakvagnen, eller är det diffen som skapar lätet? Visserligen är den specifika körsituationen ovanlig men det känns inte premium.
Känner igen effekten från vissa speciella situationer som du beskriver även på min Haldex.
JFR skrev: 4. Förbrukningen, vad är realistiska siffror for en XC70 D5 automat. Blandat, inkört, lagom gasning med lite moms, ingen större del stad. Jag har sett någon som här kört på 0,7 men det måste vara en helt exceptionell siffra. Snälla ge mig realistiska värden för de förutsättningar jag nämnde.
Kollegan har bytt upp sig till XC70II D5 automat och ligger på litern jämt.
JFR skrev:Tack det var det jag misstänkte. En variant för att komma åt förbrukningen är ju att vänta på nya XC70 2,4D med framhjulsdrift (som visst "kommer efter årsskiftet", undrar när?) men jag undrar just hur mycket av XC-känslan som går förlorad i den skalningen. Attans.
Nu får jag inte ihop alls vad du är ute efter ???? Vill du ha en 2-hjulsdriven SUV, då kör man ju fast direkt det blir lite halt??? Är det bara SUV-utseendet du är ute efter.

XC-känslan du pratar om, det är ju SUV känslan att man sitter lite högre upp och "gungar fram" det var det jag trodde du inte ville ha när, det är ju det där oprecisa som känneteckar alla SUVar
VolvoB20 skrev:, men varför ska du ha en SUV om du kör 99.9% på asfalt och dessutom gillar lite bättre väghållning??? då är ju SUV helfel, varför inte vanliga V70II så slipper du "SUV-Gunget" Jag drar ofta släp, långa sträckor och med mycket last. Ofta på hala och dåliga underlag, skogsvägar, leriga underlag, därför tog jag Haldex (ovärderligt bra), men jag brötar aldrig runt mellan stubbar och stenar i skogen så nåon enorm markfrigång är helt ointressant för mig.
Kul att du har reell användning för din bil. Du vet nog liksom jag att det finns goda anledningar att välja XC70n även om man inte åker i skogen. Att kalla en bil med den markfrigången och utan lågväxel för SUV mer än vad jag brukar göra, men som sagt kul att du trivs med din bil. Jag hade nog hoppats att min punkt 1 skulle ge lite vettiga svar om däckval eftersom jag har en stark känsla av att de däck som sitter standard sitter där mest för utseendets skull.
VolvoB20 skrev:,Nu får jag inte ihop alls vad du är ute efter ???? Vill du ha en 2-hjulsdriven SUV, då kör man ju fast direkt det blir lite halt??? Är det bara SUV-utseendet du är ute efter.
Nej jag är faktiskt inte ute efter utseendet, utan att det är mer rejält. Om det krävs felhjulsdrift för att komma ner i förbrukning så kanske man får ta det onda med det goda.
VolvoB20 skrev:, XC-känslan du pratar om, det är ju SUV känslan att man sitter lite högre upp och "gungar fram" det var det jag trodde du inte ville ha när, det är ju det där oprecisa som känneteckar alla SUVar
Nej det var inte det jag menade men jag tror att vi har misssförstått varandra på vägen. Känns som att man bör vänta på A4 AR eller så får det helt enkelt bli ytterligare en bimmer.
JFR skrev:
VolvoB20 skrev:, men varför ska du ha en SUV om du kör 99.9% på asfalt och dessutom gillar lite bättre väghållning??? då är ju SUV helfel, varför inte vanliga V70II så slipper du "SUV-Gunget" Jag drar ofta släp, långa sträckor och med mycket last. Ofta på hala och dåliga underlag, skogsvägar, leriga underlag, därför tog jag Haldex (ovärderligt bra), men jag brötar aldrig runt mellan stubbar och stenar i skogen så nåon enorm markfrigång är helt ointressant för mig.
Jag hade nog hoppats att min punkt 1 skulle ge lite vettiga svar om däckval eftersom jag har en stark känsla av att de däck som sitter standard sitter där mest för utseendets skull.

Visst kan väghållingen bli lite bättre och ge "mindre oprecis vägkänsla" som du kallar det med andra däck. Men det är bara en liten del i det hela, den högre tyngdpunkten, annorlunda fjädrar, andra stötdämpare, annan hjulupphängingsgeometri och annan areodynamik hos XCn påverkar också den "mindre oprecisa vägkänsla". Även att man sitter högre upp gör ju att krängningar och rörelser hos bilen känns mer (till och med även om bilen inte kränger mer). Så andra däck gör ingen revolution på de bilar jag provat.
JFR skrev: Du vet nog liksom jag att det finns goda anledningar att välja XC70n även om man inte åker i skogen
Den enda anledning jag hittade var att XCn var bättre på att "svälja" tjälskott och andra ojämnheter. Men det hänger ju ihop med just den "oprecisa vägkänslan" om man sätter på hårda/stabila däck, styvar upp bilen etc så att "vägkänslan blir precis", så kommer den inte att svälja gupp och tjälskott längre, man kan inte få allt på en gång :cry:

Vad jag menar är, gillar du XC70, så köp den, men du får leva med en annan väghållning.
JFR skrev:Att kalla en bil med den markfrigången och utan lågväxel för SUV mer än vad jag brukar göra, men som sagt kul att du trivs med din bil.
Varför inte kalla den för SUV, Sports Utility Vehicle? Vilka bilar som du kallar SUV har mer markfrigång och bättre frigångsvinklar än XC70 då? Med vridet i en D5 känns behovet av lågväxel väldigt litet.
Bästa stora SUV i Nya Zeeland: http://www.volvocars.com/nz/Documents/X ... %20MEA.pdf
SUV of the year http://www.imakenews.com/volvooflisle/e ... y,b9Dyv3jP
XC70 går riktigt bra vid sidan av vägen pga den fina markfrigången och de generösa frigångsvinklarna.
Den enda anledning jag hittade var att XCn var bättre på att "svälja" tjälskott och andra ojämnheter. Men det hänger ju ihop med just den "oprecisa vägkänslan" om man sätter på hårda/stabila däck, styvar upp bilen etc så att "vägkänslan blir precis", så kommer den inte att svälja gupp och tjälskott längre, man kan inte få allt på en gång :cry:

Det löser du med Four-C chassi :wink: (eller åtminstone gör det bättre...)

Laddade batteriet direkt på polerna med din […]

Har haft samma, bytte olja och filter Haldex gen. […]

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?