JFR skrev:1. De däck som sitter standard i Sverige på XC70 II, är ni nöjda med deras egenskaper? För mig känns det som att åka runt på ett par gamla Blizzak. Visserligen är detta en bil med 2 ton på vägen men däcken känns alldeles för mjuka och ger oprecis vägkänsla. Byter ni eller vad kör ni med? Har sett att ni är många som byter till stora hjul men det är inte riktigt min grej så vad är bäst lösning för bibehållen komfort med vägkänsla? Mitt eget tips är 17-tummarna med ett par riktiga däck. (Det måste ju vara spel för galleriet att ha ett par gyttjedäck på en bil som rullar 99,9 procent på asfalt- eller har jag fel?)
Tror det beror mer på bilen än däcken, men varför ska du ha en SUV om du kör 99.9% på asfalt och dessutom gillar lite bättre väghållning??? då är ju SUV helfel, varför inte vanliga V70II så slipper du "SUV-Gunget" Jag drar ofta släp, långa sträckor och med mycket last. Ofta på hala och dåliga underlag, skogsvägar, leriga underlag, därför tog jag Haldex (ovärderligt bra), men jag brötar aldrig runt mellan stubbar och stenar i skogen så nåon enorm markfrigång är helt ointressant för mig.
JFR skrev:3. Haldex-systemet. Har jag fått ett måndagsexemplar eller är det meningen att det ska smådunka när jag svänger, gasar och det går kraftigt uppför i ca 15-40 km/h? Jag antar att lamellen greppar men sker det så osofistikerat att det smådunkar i hela bakvagnen, eller är det diffen som skapar lätet? Visserligen är den specifika körsituationen ovanlig men det känns inte premium.
Känner igen effekten från vissa speciella situationer som du beskriver även på min Haldex.
JFR skrev:
4. Förbrukningen, vad är realistiska siffror for en XC70 D5 automat. Blandat, inkört, lagom gasning med lite moms, ingen större del stad. Jag har sett någon som här kört på 0,7 men det måste vara en helt exceptionell siffra. Snälla ge mig realistiska värden för de förutsättningar jag nämnde.
Kollegan har bytt upp sig till XC70II D5 automat och ligger på litern jämt.
JFR skrev:Tack det var det jag misstänkte. En variant för att komma åt förbrukningen är ju att vänta på nya XC70 2,4D med framhjulsdrift (som visst "kommer efter årsskiftet", undrar när?) men jag undrar just hur mycket av XC-känslan som går förlorad i den skalningen. Attans.
Nu får jag inte ihop alls vad du är ute efter ???? Vill du ha en 2-hjulsdriven SUV, då kör man ju fast direkt det blir lite halt??? Är det bara SUV-utseendet du är ute efter.
XC-känslan du pratar om, det är ju SUV känslan att man sitter lite högre upp och "gungar fram" det var det jag trodde du inte ville ha när, det är ju det där oprecisa som känneteckar alla SUVar
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.