Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
-Ni som har provkört V70II 2,0D, vad är era intryck/åsikter? Har denna modell dieselvärmare som standard?

/Lennart
Användarvisningsbild
av henka35
Jag har en 2.0D och är nog först i sverige med bilen. Har haft den nu i snart 8 månader och är mycket nöjd.
Förmodligen är den det bästa motoralternativet i hela V70II serien. Bra vridmoment, låg förbrukning och den är riktigt lättkörd i stadstrafik för att vara en diesel. Jämt och fint vrid mellan ca 1600 - 2500 varv.
Som jag ser det så finns det ingen anledning till att köpa 2.4D. 2.0D har nästan samma effekt men mycket bättre förbrukning vilket ger lägre skatt.
Växellådan är nog också det bästa som sitter i en Volvo (men då kommer den ju inte från Volvo heller).
Dieselvärmaren är standard som i alla volvomodeller men du köper tiduret för 1900 kr när du beställer bilen.

//Henrik
av LJN
Tack Henka35 för svar! Vintertid, blir motorn varm fort och håller den värmen själv utan att dieselvärmaren får gå in och "stötta"? Och upplever du värmekapaciten i kupen likvärdig med bensinmodellerna?
Användarvisningsbild
av henka35
LJN skrev:Tack Henka35 för svar! Vintertid, blir motorn varm fort och håller den värmen själv utan att dieselvärmaren får gå in och "stötta"? Och upplever du värmekapaciten i kupen likvärdig med bensinmodellerna?
Hej Lennart

Värmaren går in och hjälper till när motorn är kall. Men när den är varm så går värmaren aldrig in. Inte vad jag har märkt trots -35 grader. Värmen kommer ganska fort faktiskt för att vara en diesel. Självklart lite långsammare än bensinarna men då drar den ju lite mindre :-)-)
När den blir varm så är det mycket värme! Bättre än min förra bensin V70N. V70II är faktiskt bäst på vinterväg. Helt otroligt fin kontroll i alla fören. Man blir aldrig överraskad av bilens aggerande vid vinterväglag.
Jag är mycket nöjd med drivlinan i 2.0D vilket även motortidningarna har uppmärksammat.
Hoppas du fått ett bra svar på dina frågor.

Mvh Henrik
av EFI93
Har haft min i tre månader. Otroligt snål på bränsle för att väga 1840kg enligt teknikens värld.
Kostar här i Umeå 269900:- Då ingår Kinetikpaket Tidur till värmaren och urkopplingsbar passagerarairbag.

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]

230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]