Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Jag funderar lite kring hur lång sträcka färddatorn "räknar tillbaks".
Tänker då främst på snittförbrukningen, men även snitthastigheten. Alltså hur många km/timmar etc som rymms i minnet? Om man inte nollar via resetknappen alltså.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
För snittförbrukning och medelhastighet finns inget "minne som blir fullt". Färddatorn håller bara reda på hur långt du kört och hur mycket bränsle som gått åt sedan du "re-settade"

Du kan alltså ha kört 100.000 mil och ha förbrukat 100.000 liter utan att minnet blir fullt, bara att dividera.

Däremot brukar värdet "kilometer till tom tank" beräknas på snittförbrukningen sista milen, tex sista 3 milen.
Användarvisningsbild
av Guligan
VolvoB20 skrev:För snittförbrukning och medelhastighet finns inget "minne som blir fullt". Färddatorn håller bara reda på hur långt du kört och hur mycket bränsle som gått åt sedan du "re-settade"

Du kan alltså ha kört 100.000 mil och ha förbrukat 100.000 liter utan att minnet blir fullt, bara att dividera.
Det är kan inte vara möjligt.
Jag körde i söndags sträckan Göteborg - Sundsvall.
Det är 73 mil, och på den sträckan ändrades snittförbrukningen på färddatorn från 10,3 till 9,7.
10,3 stämmer ganska väl med verklig förbrukning under de 3100 mil bilen hittills rullat.
Jag har aldrig "resetat".
Om vi leker med tanken att bilen inte tagit en enda droppe under resan kunde de 73 milen möjligtvis renderat i en sänkning av den totala förbrukningen med 0,2-0,3 l/100 km. (73/3100). Det är därför jag tror att det finns en "gräns" på hur många km som den räknar tillbaks.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Guligan skrev:
VolvoB20 skrev:För snittförbrukning och medelhastighet finns inget "minne som blir fullt". Färddatorn håller bara reda på hur långt du kört och hur mycket bränsle som gått åt sedan du "re-settade"

Det är kan inte vara möjligt.
Jag körde i söndags sträckan Göteborg - Sundsvall.
Det är 73 mil, och på den sträckan ändrades snittförbrukningen på färddatorn från 10,3 till 9,7.
10,3 stämmer ganska väl med verklig förbrukning under de 3100 mil bilen hittills rullat.
Jag har aldrig "resetat".
Om vi leker med tanken att bilen inte tagit en enda droppe under resan kunde de 73 milen möjligtvis renderat i en sänkning av den totala förbrukningen med 0,2-0,3 l/100 km. (73/3100). Det är därför jag tror att det finns en "gräns" på hur många km som den räknar tillbaks.
Ok, då är det ett nytt system i V70II som är helt annorlunda mot tidigare Volvomodeller. Där stabiliserar sig datorn om man aldrig nollställer, vore kul att få reda på hur det nya systemet räknar nudå.
av riha
Enligt handboken så är det endast "återstående miltal" som beräknas på de trettio sista köra km. Resterande gäller för hela perioden mellan resets.

Det har jag märkt både på min gamla S60, V70 och nu XC70, ingen skillnad.
Användarvisningsbild
av Guligan
Som en ren gissning skulle jag tippa på att den "kommer ihåg" 1500 km på sin höjd.
Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Ingen som kan ge en hint? Har googlat, kollat, l[…]

Huven indikerar öppen

Sitter i vänster huvlås, vill jag minna[…]

Hej! Jag har sökt på nätet i timm[…]

Ok, då antar jag att det bara är att pl[…]