Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
volvo142 skrev:Tack för alla uppslag!
Till sist kanske det kommer ner till om man föredrar diesel eller bensin/etanol karaktär
Har själv haft två dieslar nu och gillar dess råstyrka och -relativa- bränslesnålhet

/PM
Jag hade förut en V70 D5 GearTronic 2003, 163HK, där jag jämförde prestandan med en kollegas V70 2.5T 2003 med manuell låda, 210hk. I praktisk körning känns dieseln klart kraftfullare. 2.5T motorn måste man ju varva ordentligt för att den ska ge bra med kräm.
En annan sak, du får ju med dieseldriven motorvärmare med tidur för 1900:- med dieseln, till bensinbilen lär det ju vara rejält mycket dyrare.
Användarvisningsbild
av kez_style
Till sist kanske det kommer ner till om man föredrar diesel eller bensin/etanol karaktär
Har själv haft två dieslar nu och gillar dess råstyrka och -relativa- bränslesnålhet
Hade gärna tagit en D5, men har begränsad budget
Får 11 (diesel) resp. 14 kr (bensin/etanol)/milen i tjänstekörning. Får skatta för översigande 6,50/9,50 kr/milen

Ju mer jag kör privat desto bättre borde det löna sig med diesel. Tjänstekörning går nog rätt så jämt ut
Sen kvarstår faktum att man får 20% på förmånsvärdet för FT, vilket enligt volvoB20 miskar min kostnad netto med 10.000 kr per år.
Inte helt enkelt att reda ut alla parametrar. Om reglerna dessutom ändras framöver faller alla kalkyler
Jag la in en tråd på annat ställe att Teknikens Värld kommer att provköra 2,5FT i nästa nummer 29/5

/PM
Jag tror det är 20% lägre förmånsvärde eller max 8000 kr ??:-/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kez_style skrev:
Hade gärna tagit en D5, men har begränsad budget
Får 11 (diesel) resp. 14 kr (bensin/etanol)/milen i tjänstekörning. Får skatta för översigande 6,50/9,50 kr/milen

Ju mer jag kör privat desto bättre borde det löna sig med diesel. Tjänstekörning går nog rätt så jämt ut
Sen kvarstår faktum att man får 20% på förmånsvärdet för FT, vilket enligt volvoB20 miskar min kostnad netto med 10.000 kr per år.
Inte helt enkelt att reda ut alla parametrar. Om reglerna dessutom ändras framöver faller alla kalkyler
Jag la in en tråd på annat ställe att Teknikens Värld kommer att provköra 2,5FT i nästa nummer 29/5

/PM
Jag tror det är 20% lägre förmånsvärde eller max 8000 kr ??:-/
De 10.000 jag talade om är summan av flera delar.

1. Diesel har högre förmånsvärde än bensinare eftersom bensinare var billigare.
2. I detta fallet så reduceras förmånsvärde ytterligare 20% alt 8000 då FT klassas som miljöbil
3. Jag får högre löneavdrag då det självklart kostar företaget mycket mer att ge mig en diesel (arb.giv.avg på förmån + hög fordonsskatt)

Efter skatt gör det att jag får ca 10.000 - 11.000 mindre i plånboken som jag måste köra in via privatkörningen genom att dieslen är snålare
av volvo142
Läste lite i gamla inlägg om nöjda 2,0D ägare. Är detta "Fords" 2,0 diesel?
2,0D blev även provkörd i Teknikens Värld och korades till "vettigaste" V70II modellen
Kör själv Ford med 2,0 Diesel 140hk, aningen trött men iof i en stor bil (S-Max). Dock snål 0,60-0,65/mil

Måste försöka få tillfälle att provköra en 2,0D. Kanske ett bra alternativ (snålare) än 2,4D?
Vill ju dock inte göra allt för stora avkall på prestanda

/PM
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
2.0D är Fords diesel och troligen samma motor som du har i din Ford "volvo142"

/Kalle
av Ottoman
2.0D är en klockren motor i V50 men i V70II blir den ganska slö, speciellt om du lastar in lite vikt typ, frugan, barnen och lite packning. Om man kollar på ex http://www.bsrab.se och jämför kraftkurvorna för 2.0D och 2,4D så har 2,4D en planare vridmomentspuckel vilket innebär att motorn har mer ork över ett bredare register. Dock är 2,4D törstigare. Växellådan i 2.0D är en riktig juvel med en känsla som matchar bmw. 2,4D lådan är betydligt sladdrigare och har längre slag.
Användarvisningsbild
av kave
volvo142 skrev:Läste lite i gamla inlägg om nöjda 2,0D ägare. Är detta "Fords" 2,0 diesel?

/PM
Det är ett samarbete mellan PSA och Ford föv. peugot och Citroen har väl säkert stått för huvuddelen av utvecklingsjobbet.

Upplever att bilen drar lite väl mycket soppa[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]

Tack för input, Cotag – väldigt v&[…]