- mån 27 okt 2025, 14:19
#1619924
Hej!
Min v70-08 har slutat blåsa värme på högersidan (förarsidan). När man vrider för mer värme slutar det blåsa, eller blåser bara mindre (beroende på hur mycket man skruvar). Alltså blir det mer eller mindre kall luft i höger sidan av kupén beroende på hur mycket jag vrider på värmen. Får fullt och bra blås på passagerar sidan.
Gjorde felkods avläsning, men den visade inga felkoder.
Tänkte då att det var stopp i värmepaketet (Hade nämligen gått ett tag sedan jag bytte kylarvätska). Spolade och rensade värmepaketet. Gjorde nu att det blåser bättre och värmare på passagerar sidan, men ingen ändring på förarsidan.
Har läst att det kan vara att spjällen/motorerna som styr luftflödet, som är sönder eller fastnat. Hör att motorn går när jag vrider värmen, men ingen ändring. Så har uteslutit att motorn ej har fastnat. Läst att kuggarna mellan motorn och spjällen kan "rundas" ut. Så har bestämt mig för att gå på det spåret.
Min fråga är då hur det är jag byter motorn, har förstått att jag ska bort med mätarhuset och in åt höger. Men skulle behöva hjälp med vart jag ska pilla och om det finns några tips.
Behöver jag kalibrera den nya motorn?
Min v70-08 har slutat blåsa värme på högersidan (förarsidan). När man vrider för mer värme slutar det blåsa, eller blåser bara mindre (beroende på hur mycket man skruvar). Alltså blir det mer eller mindre kall luft i höger sidan av kupén beroende på hur mycket jag vrider på värmen. Får fullt och bra blås på passagerar sidan.
Gjorde felkods avläsning, men den visade inga felkoder.
Tänkte då att det var stopp i värmepaketet (Hade nämligen gått ett tag sedan jag bytte kylarvätska). Spolade och rensade värmepaketet. Gjorde nu att det blåser bättre och värmare på passagerar sidan, men ingen ändring på förarsidan.
Har läst att det kan vara att spjällen/motorerna som styr luftflödet, som är sönder eller fastnat. Hör att motorn går när jag vrider värmen, men ingen ändring. Så har uteslutit att motorn ej har fastnat. Läst att kuggarna mellan motorn och spjällen kan "rundas" ut. Så har bestämt mig för att gå på det spåret.
Min fråga är då hur det är jag byter motorn, har förstått att jag ska bort med mätarhuset och in åt höger. Men skulle behöva hjälp med vart jag ska pilla och om det finns några tips.
Behöver jag kalibrera den nya motorn?
- By Hellmaaaan