Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vrmlnd
#1616059
Hej!

Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5-cyl) där kamremmen kuggat.

Toppen verkar ha klarat sig då den bara kuggat två kugg och nu när jag satt remmen rätt verkar den gå som den ska (typ)

Innan jag byter generator och remmar vill jag kolla om det duger att nolla motorn mot befintliga originalmarkeringar som jag gjort eller om jag bör införskaffa någon form av tolk. Jag vet ju inte exakt hur markeringarna stod innan remmen kuggade och kan därmed inte garantera att remmen sitter som innan. Samtidigt blir väl minsta möjliga fel 1 kugg, så stämmer markeringarna någotsånär blir det ju rätt... Misstänker att Volvo använder tolkar när de lyft av toppen?
av emtor
#1616077
Att lyfta toppen behövs inte tror jag.
Det finns en tolk för vevaxeln och en annan för kamaxeln.
På D5/2.4d motorerna finns ett hål bakom startmotorn till vevaxeltolken.
För att få kamaxeltolken på plats måste vacumpumpen lossnas.
Möjligt att det samma gäller för D3'an.
Kamaxeltolken finns att köpa från skandix.de.
Vevaxeltolken fanns att få köpa i Sverige, minns inte firmans namn.
Kolla om Volvo har den.
av Jonas_latt
#1616141
Jag brukar bara nolla efter original markeringarna. Sen dra runt motorn två varv för hand för att dubbelkolla så markeringen fortfarande stämmer.
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]