- mån 14 jul 2025, 13:49
#1613247
När jag ligger på motorväg, oftast mellan 100-120, och det kommer ett uppförslut, svagt men ändå så bilen får jobba lite, så får motorn ibland en "ryckig" gång. Inte så den hackar, utan det känns mer som en dåligt kalibrerad farthållare som hamnar i svängning. Kan det vara så enkelt? Min kia ceed gör liknande i väldigt svaga uppförslut och det har den gjort sedan ny, så det är ju inte omöjligt.
MEN, om det nu inte är så, är ju frågan vad det annars kan vara. Bilen ger inga felkoder förutom att det ibland poppar upp att den får för lite luft, eventuellt kan det vara relaterat till att motorn är mappad från D4 till D5 effekt. Det märks inte på gången annars. Jag funderar annars på om det kan vara växellådan, automat, som busar. Jag inbillar mig att vid "rycket" så ökar motorvarvet snarare än går ner, alltså det känns som att lådan släpper lock-up och går på convertern lite som att den vill höja motorvarvtalet med flit, för att sedan ångra sig och låsa igen. Kan det vara så? Någon med liknande erfarenhet? Är det nu det kan vara läge att nolla adapteringen och hoppas att det försvinner? Jag bytte (spolade) växellådsoljan för ca 1000 mil sedan och lådan går kanon i övrigt, liite hård på någon växel när den är kall man annars hur mjuk som helst. Men jag kan märka av vid lägre hastighet när jag accelererar försiktigt att motorvarvet kan vandra upp/ner lite grann också som att lådan ligger och tvekar på lock-up eller något annat, när den är kall. Kan inte minnas att jag noterat det vid varm drivlina.
Det kan ju såklart vara EGR fel och/ eller map-sensorn som börjar bli dålig som bidrar till sämre motorgång, bilen har gått 21.000, men jag tycker motorn i sig går väldigt bra i övrigt.
Tankar?
MEN, om det nu inte är så, är ju frågan vad det annars kan vara. Bilen ger inga felkoder förutom att det ibland poppar upp att den får för lite luft, eventuellt kan det vara relaterat till att motorn är mappad från D4 till D5 effekt. Det märks inte på gången annars. Jag funderar annars på om det kan vara växellådan, automat, som busar. Jag inbillar mig att vid "rycket" så ökar motorvarvet snarare än går ner, alltså det känns som att lådan släpper lock-up och går på convertern lite som att den vill höja motorvarvtalet med flit, för att sedan ångra sig och låsa igen. Kan det vara så? Någon med liknande erfarenhet? Är det nu det kan vara läge att nolla adapteringen och hoppas att det försvinner? Jag bytte (spolade) växellådsoljan för ca 1000 mil sedan och lådan går kanon i övrigt, liite hård på någon växel när den är kall man annars hur mjuk som helst. Men jag kan märka av vid lägre hastighet när jag accelererar försiktigt att motorvarvet kan vandra upp/ner lite grann också som att lådan ligger och tvekar på lock-up eller något annat, när den är kall. Kan inte minnas att jag noterat det vid varm drivlina.
Det kan ju såklart vara EGR fel och/ eller map-sensorn som börjar bli dålig som bidrar till sämre motorgång, bilen har gått 21.000, men jag tycker motorn i sig går väldigt bra i övrigt.
Tankar?
