Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gutten23
Någon som vet vilken viskositet man körde D4:orna med i USA? Har inte tillgång till VIDA just nu eftersom jag lånat ut datorn. Ska göra oljebyte till 5W- **
av Gutten23
Ursprungligen kör D4204t5 på 0w-20. I USA finns inte alltid 0w-20 då står det alternativt 5w-30. Hittade det men glömde uppdatera.
av Gutten23
Hittade stort olje läckage droppar olja runt oljetråget på 4 olika ställen. Tyckte det var konstigt att den drog så mycket olja. Fyllt på totalt 2 liter på 600km. Blir även ett komptest nästa vecka för tycker den har lite mycket blow by fortfarande, men ringarna kanske inte satt sig helt. Mitten ringen hade lite för stort mått på alla cylindrar 0,1mm mer en normalt. Annars var alla ringar inom spec, så kan ha med mitten ringen att göra.
av Gutten23
Har kommit fram till en teori om turbon. Tänkte på att den var lite glapp, men inte så farligt. Såg dock nu när jag kollade närmare på läckorna. Att den pressar ur sig olja in i insuget. Vilket i sin tur ökar trycket i motorn ner i vevhuset. Vevhusventilationen hinner inte med och trycket letar sig ut på andra ställen. Det pressas ut olja mellan motor och låda även fram vid vevaxeltätningen. Det pressas även ut olja ifrån oljefiltretskopp. Det är min teori och blir byte av turbon.
av KalleJ
Tråkigt med nygbyggd motor.
Vad jag vet så såldes väl knappt dieselbilar i USA?

Vill Volvo att du köra på C5 0W20 så kan du köra på C3 xW30 också.
av Gutten23
KalleJ skrev: Igår, 20:04 Tråkigt med nygbyggd motor.
Vad jag vet så såldes väl knappt dieselbilar i USA ?
Vet faktiskt inte dock finns det flera på YouTube med d4204t5 ifrån USA. Man lär sig av sina misstag eller om man ska kalla det slarvighet. Visst är det lite tråkigt att det inte funkar perfekt ifrån början.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Här kommer något mycket intressant. Had[…]

Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]

Hade varit schims hade tryck varit i stort sett l[…]