Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mitt i en hårt trafikerad korsning i norra Italien stannade helt plötsligt kopplingspedalen i botten. Gick dock att få upp den med foten men den stannar några cm från botten varje gång jag trampar ned pedalen i samband med växling. Det går att köra normalt och växla normalt med kopplingspedalen några cm från botten. Någon som känner igen sig och som upplevt samma beteende från kopplingspedalen? Vad göra?
Sök här på jagrullar på "koppling fastnar". Finns uppenbarligen en och annan som råkat ut för detta :-/
Har nu lusläst det mesta som går att finna på forumet om mitt bekymmer men inget stämmer riktigt in på mitt fall.

Har undersökt saken närmare nu och funnit följande:

Ingen bromsvätska har försvunnit; behållaren är full

Kopplingspedalen går tillbaka och stannar ca: 10 cm från golvet, pumpar jag pedalen upprepade gånger så händer det att den går tillbaka till ursprungsläget.

Kopplingen fungerar dvs det går att växla trots att pedalen befinner sig ca: 10 cm från golvet.

Har försökt prata med lokala mekaniker i Vicenza men diskussionen blir begränsad (trots mycket prat) eftersom de är dåliga på engelska och jag ännu sämre på italienska ... ingen bra kombination.

Är tacksam om någon kan föreslå vad som behöver göras?
Låter som huvudcylindern som är på väg att ge upp.
Det är den i bästa fall.
I värsta fall är det slaven.

Mitt råd är sväng in på en verkstad snarast och be dem lufta kopplingen .

Har du riktigt tur så funkar det men kan behövas åtgärdas snarast.

I mitt fall:
Vi lufta kopplingen sen körde jag hela vintern.
Sen brände jag lamellerna.

Sen blev det en dyr historia.
Jag fick byta hela kopplingen paketet slav tryckplatta lameller huvudcylinder och svänghjul.
Jag hade tur och fick tag på allt begagnat i nyskick då jag även valde ta lådan då den bilen bara gått 900mil krockade 2016 demonterad 2016 och grejerna var reserverad fram till i år för försäkringsbolag. Och då låg allt som ett paket.

Summan inkl jobb då var det en vän som bytte allt ca 20000kr.
xAx skrev: tis 08 jul 2025, 15:52 Har nu lusläst det mesta som går att finna på forumet om mitt bekymmer men inget stämmer riktigt in på mitt fall.

Kopplingspedalen går tillbaka och stannar ca: 10 cm från golvet, pumpar jag pedalen upprepade gånger så händer det att den går tillbaka till ursprungsläget.

Kopplingen fungerar dvs det går att växla trots att pedalen befinner sig ca: 10 cm från golvet.

Har försökt prata med lokala mekaniker i Vicenza men diskussionen blir begränsad (trots mycket prat) eftersom de är dåliga på engelska och jag ännu sämre på italienska ... ingen bra kombination.

Kör google translate och förklara försök säg att du vill att de luftar kopplingen.
Då oljan ej försvinner så är det till 99% säkerhet huvud cylinder.

Gå in på ex autodoc eller googla fram huvud cylinder visa dem och förklar med translet att du behöver få den bytt.
Denna verkstad borde kunna hjälpa dig och även förstå dig.

Via Tavernelle, 3A, 36077 Altavilla Vicentina VI, Italien

Det är volvo märkesverkstad .

xAx skrev: tis 08 jul 2025, 15:52 Har nu lusläst det mesta som går att finna på forumet om mitt bekymmer men inget stämmer riktigt in på mitt fall.

Svårlösta vibrationer

Mycket man kan ha. En av mina kusiner har en maski[…]

Vad är det för fläckar?

Jag är inte säker var det l&aum[…]

VOLVO V60 2021

FÅR INTE IGÅNG GPS:N STÅR BAR[…]

Byta kondensor själv?

Jag står precis inför samma problem sj&[…]