Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70Rob
Vad sjutton heter tvärbalken som sitter strax efter bakhjulen på en V70 2009? Vissa sätter t.o.m. pallbockar under den och håller upp bilen. Så den Bör ju vara kraftig. Men min fråga och fundering är egentligen Hur kraftig med tanke på rost, etc. Min ser allt annat än vacker ut och är ordentligt brunfärgad och flagig. Jag funderar därför på att försöka att göra något, t.ex. borsta bort lite smuts och rost och helt enkelt spraya på något... Men vad? Jag har inte tillgång till lyft och har enkla verktyg tillhands. Ingen har sagt något under besiktningen i alla fall.

Nästa sak - som jag faktiskt har undrat lite över förut men inte kommit till handling med: avgasfästet som sitter mellan främre och bakre dämparen(rna). Det fastsvetsade fästet har rostat av. Hur får man enklat ut den gamla "pinnen" som sitter kvar i bussningen? Jag tog en titt och kom till slutsatsen att det skulle bli en rejält svettig pärs att dels få ut den, dels få dit en ny, dels komma åt ordentligt med tanke på plastkåpan som sitter precis intill.
av V70Rob
En liten uppdatering till mig själv egentligen... Jag skred till verket efter månader av uppskjutande. Precis som jag hade gissat så var det praktiskt taget omöjligt att få ut "stumpen" av den gamla pinnen som satt kvar i bussningen efter att ha rostat av originalfästet. Jag provade att dra ut den med tång vilket inte gick. Bågfil (av billigare modell förvisso) gick inte heller verkade det som. Så till slut bestämde jag mig för att helt enkelt låta eländet sitta kvar och montera dit det nya fästet i alla fall. Den nya "pinnen" fick helt enkelt sitta i ett annat hål i bussningen. Det får duga.

Angående rosten på den där balken... Tja, jag knackade på den lite och drog slutsatsen att det handlar om rejäl ytrost - som för övrigt finns i princip överallt runt nederpartierna i bakvagnen. Det enda jag gjorde var att spraya rostomvandlare på balken samt lite varstans. Det är väl bättre än ingenting alls. När man ligger och krälar på marken med ena hjulet på några grova plankor, så kan man inte uträtta mirakel precis.
En massa felmeddelanden!

Jag sprayade igår kontaktspray i kontaktstyc[…]

Turbo problem V70

lämnade i till verkstaden han fick fram fel[…]

Får inte loss länkarm 740

Kapa bulten på var sida bussningen

Ah, jag tänkte mest på RTTI (som fortfa[…]