- fre 25 apr 2025, 11:09
Ska rätt mycket till för att en sten ska kunna komma in och fastna på ett sådant sätt att oket inte glider tillbaka. Att hindra kolven kan stenen inte. Då måste den in inuti oket.
Du får väl skruva av hjulet och titta efter om det sitter något mellan skivan och oket. Måste vara på insidan i så fall, för oket ska ju glida utåt när det släpper.
Det låter eländigt om bromsbelägget blir helt nedslitet eller ramlar av från plattan. Möjligen skulle en sten kunna hamna mellan beläggets bottenplatta och skivan men jag har svårt att föreställa mig att den skulle göra mer än väsnas. Värmen borde inte bli tillräcklig för att värma upp fälgen.
Med kärvande ok kan det förstås bli hur varmt som helst. Jag har varit med om en 745:a som började låta illa från framänden. När vi stannade på en nödstoppsficka på motorvägen och gick ut och tittade var plåtfälgen så het att hjulsidan av plast var mjuk som en pizzabotten. Den hade nog inte fått så mycket kärlek. Bilen var en servicebil på företaget som jag jobbade på då.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.