Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
Jag ska ge mig på mitt största äventyr med bilen hittils och byta alla remmar som gud glömde. Fick tipset att även byta frihjulet till generatorn då det kvittrat en aning.

Men då verktyget ändå är ganska dyrt, och bilen har gått 42000+ mil och jag vet inte om generatorn är bytt tidigare, är det lika bra att bara byta hela skiten i "förebyggande" syfte? Eller vem vet, lager och sånt kanske redan är kasst.

Det är ju betydligt dyrare och mer arbete att byta hela generatorn, men att inte göra det när man ändå är däromkring och härjar kanske klassas som dumsnålt istället?

Bilen i fråga är en XC70 D5 AWD 2008
Användarvisningsbild
av batmac
klacken skrev:Jag skulle bytt hela,är inte mycket jobb på en D5. Kanske du hittar någon lågmilad från skroten
Nej jag såg att det skulle gå att bända ut den med lite vilja och försiktighet när jag kollade instruktioner på youtube. Det finns en del på skroten men jag tycker priset är högt och en del har skumt låga miltal, andra ser annorlunda ut. Måste man hitta till exakt rätt motor där också förmodar jag? Vet inte riktigt vad jag ska sikta på. Köper man "fel" så åker man ju på att byta t.ex frihjulet på den ändå.

4000kr får man en ny Bosch för på aeromotors iallafall. Ska passa D5244T4

https://aeromotors.se/kataloog/article/ ... -054-bosch
av Ceska
Min original generator började kvittra vid ca 23 tusen mil, först trodde att det var frikopplingshjullet, men icke, lager inne i generatorn hade gjort sitt. Byta lager i generatorn är inte så enkelt som man tror i första anblick. Köpte den billigaste generatorn som har nu fungerat klockrent i ca 7 tusen mil dock no name frikopplingshjullet gav sig efter max 1 tusen mil, bytte till Ina, som förresten är i dem flesta komponenter som innehåller rullager som original del. En sak som drev mig till vansines det är själva multiremen som inte varade tyst i längre tid än 2 månader, efter bytte till Continental har det varit knäpptyst i ca 2 år.
Användarvisningsbild
av batmac
Ja resten av sakerna blir genomgående Continental. Har kollat runt lite mer och ska man inte köra på noname-spåret så verkar det inte gå att få mycket billigare än 4000kr för generatorn. Vissa säljs billigare men med nåt pantsystem jag inte riktigt vill förlita mig på.
av emtor
Pantsystem skiten skall man hålla sig undan.
Två saker . . .
Det ena,-man vet aldrig vad dom har bytt.
Det andra,- man vet aldrig om bilens ECU gillar generatorn.
Som exempel så köpte jag en remanufactured generator till min RAV4.
Den laddar, men batterilampan lyser konstant svagt och den låter som en motorsåg på högsta varv.
Bättre då att byta kolborstar, släpringar, lager och koppling själv. -Inte så svårt.
Användarvisningsbild
av batmac
emtor skrev: sön 20 apr 2025, 07:38 Pantsystem skiten skall man hålla sig undan.
Två saker . . .
Den laddar, men batterilampan lyser konstant svagt och den låter som en motorsåg på högsta varv.
Bättre då att byta kolborstar, släpringar, lager och koppling själv. -Inte så svårt.
Är alla som har pant refurbished? Jag la en beställning på den jag länkade ovan och även den hade pant men det var bara 99kr så tänkte mer på det som en miljökostnader. Det var ju lite dumt då kanske
av emtor
batmac skrev:
emtor skrev: sön 20 apr 2025, 07:38 Pantsystem skiten skall man hålla sig undan.
Två saker . . .
Är alla som har pant refurbished? Jag la en beställning på den jag länkade ovan och även den hade pant men det var bara 99kr så tänkte mer på det som en miljökostnader. Det var ju lite dumt då kanske
Jag är inte säker, men själva ordet refurbished/remanufactured betyder jo att man byter ut delar i en gammal generator.
Enligt vad jag läst så har detta blivit en inomstkälla för länder som Kina och Indien och inte alla firmor som håller på med detta är seriösa.
Om lagren inte låter illa så byts dom inte ut etc.
Diodbryggan och regulatorn blir ju inte mekanisk slitna, så dom behöver man inte byta.
Om till exempel en Toyota generator (Denso) blir ombyggt så går nog det bra, förutsatt at den ombyggda har samma OEM-nummer som den gamla.
I mitt fall fick jag en Jparts generator vilket ECU'n inte tyckte om.
Hur det är med Volvo vet jag inte. Kan hända att Volvo har bättre tolerans för lite annorlunda generatorer.
Toyota däremot är ökänd för att protestera på annat än originala elektriska komponenter.
Att handla på nätet kan bli en risk. Man uppger skyltnummret på bilen och får hundra saker som sajten påstår passar till din bil, men som oftast inte gör det endå.
Om du vill vara säker beställer du från skandix.de. Dom baserar sig på bilens VIN-nummer.
Dom har i regeln tre alternativ på dom flesta delar: -Volvo original, tredjeparts något billigare och riktigt lågpris.
Har aldrig fått delar som inte passar från skandix.
OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland[…]

Hej. Jag har en V70n från 2006 och har bytt […]

Tack! Utförde jobbet igår, tog loss in[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Hur långt har din gått? Jag bytte till[…]